계명대학교 의학도서관 Repository

간호대학생의 의사소통 능력과 리더십 향상을 위한 교과외 코칭프로그램 개발 및 효과검증

Metadata Downloads
Issued Date
2014-12
Abstract
The purpose of this study was to develop extracurricular coaching programs to improve communication skills and leadership for nursing students and also to evaluate the effects of the program. The 8-week extracurricular coaching program was developed based on the Joo model, Whitmore model and Hong model. A quasi-experimental design was used. The subjects were selected by the two full-time nursing professors who were similar in age, their tenure of office and the period of instruction training students at one university in G city. The subjects were chosen from these two professors' advisees. Of the students who participated in this study, 29 were in the experimental group and 27 were in the control group. Descriptive statistics were used throughout the data analysis in a number of different ways. Simply stated, they refer to chi-square, Fisher's exact test, t-test, Mann Whitney U-test, and repeated measure of ANOVA using SPSS/WIN 19.0. The results of this study were as follows: 1) The experimental group showed significantly higher post-test scores in self-efficacy score than those of the control group(t=2.56, p=.013). 2) The experimental group showed significantly higher post-test scores in communication skills score than those of the control group(t=3.63, p=.001). 3) The experimental group showed significantly higher post-test scores in nursing outcomes communication score than those of the control group(t=-3.02, p=.004). 4) The experimental group showed significantly higher post-test scores in communicate observations score than those of the control group(t=5.20, p<.001). 5) The experimental group showed significantly higher post-test scores in leadership score than those of the control group(U=206.50, p=.002). 6) The experimental group showed significantly higher post-test scores in nursing outcomes leadership score than those of the control group(t=2.86, p=.006). 7) The experimental group did't show significantly higher post-test scores in number of leadership activities using portfolio than those of the control group(t=1.12, p=.269). In conclusion, the research showed that the extracurricular coaching program is effective in improving self-efficacy, communication skills, and leadership of nursing students. Therefore, the advisory program as my extracurricular course can help cultivate important, basic grounding. Ultimately, it is believed that we could be helpful to nursing students in achieving their learning outcomes upon graduation.
본 연구는 간호대학생의 의사소통 능력과 리더십 향상을 위한 교과외 코칭프로그램을 개발을 개발하고 적용하여 그 효과를 점증하기 위한 목적으로 실시되었다. 교과외 코칭프로그램은 Joo의 성공적인 코칭실행 모델, Whitmore의 GROW 모델과 홍의숙의 코칭과정 모델을 근거로 8회기로 구성되었다. 연구설계는 비동등성 대조군 전후 시계열의 유사실험설계를 실시하였으며, 자료수집 기간은 2014년 3월부터 2014년 7월까지 이루어졌으며, 연구대상은 G시 일 대학에서 학생지도 연수, 임용기간, 연령이 유사한 2명의 간호학과 교수를 선정하여 해당 교수의 지도학생 중 2, 3학년을 대상으로 하였으며, 실험군 29명, 대조군 27명 이었다. 자료분석은 SPSS/WIN 19.0 Program을 이용하여, 사전 동질성 검증은 Chi-square test와 Fisher's exact test, independent t-test, Mann Whitney U-test, 가설검증은 independent t-test와 Mann Whitney U-test, Chi-square test를 이용하였고, 추가 검증으로 효과의 지속성여부를 검증하고자 반복측정 분산분석을 통해 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 1) 교과외 코칭프로그램에 참여한 실험군은 대조군보다 자기효능감 점수가 유의하게 높은 것으로 나타났다(t=2.56, p=.013). 2) 교과외 코칭프로그램에 참여한 실험군은 대조군보다 의사소통 능력 점수가 유의하게 높은 것으로 나타났다(t=3.63, p=.001). 3) 교과외 코칭프로그램에 참여한 실험군은 대조군보다 간호학 학습성과 의사소통 점수가 유의하게 높은 것으로 나타났다(t=-3.02, p=.004). 4) 교과외 코칭프로그램에 참여한 실험군은 대조군보다 의사소통 관찰 평가점수가 유의하게 높은 것으로 나타났다(t=5.20, p<.001). 5) 교과외 코칭프로그램에 참여한 실험군은 대조군보다 리더십 점수가 유의하게 높은 것으로 나타났다(U=206.50, p=.002). 6) 교과외 코칭프로그램에 참여한 실험군은 대조군보다 간호학 학습성과 리더십점수가 유의하게 높은 것으로 나타났다(t=2.86, p=.006). 7) 교과외 코칭프로그램에 참여한 실험군은 대조군보다 포트폴리오를 이용한 리더십 활동횟수의 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다(t=1.12, p=.269). 이상의 결과로 교과외 코칭프로그램은 간호대학생의 자기효능감, 의사소통 능력, 리더십을 향상시키는 효과적인 중재로 검증되었다. 따라서 지도교수제라는 교과외 과정을 통해 중요한 기본 소양의 함양을 도모할 수 있고, 궁극적으로는 간호대학생의 졸업시 학습성과 달성에도 도움이 될 수 있을 것이라 여겨진다.
Alternative Title
Development and Evaluation of Extracurricular Coaching Programs for Improving Communication Skills and Leadership among Nursing Students
Awarded Date
2015-02
Degree
박사
Citation
배수현. (201412). 간호대학생의 의사소통 능력과 리더십 향상을 위한 교과외 코칭프로그램 개발 및 효과검증.
Type
Thesis
URI
https://kumel.medlib.dsmc.or.kr/handle/2015.oak/10897
Appears in Collections:
2. College of Nursing (간호대학) > 박사
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록
  • 관련 파일이 존재하지 않습니다.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.