인터넷게임 중독 남자대학생을 위한 바이오피드백 인지행동프로그램의 효과

Other Titles
Effects of a Biofeedback Cognitive Behavior Program on Internet Game Addiction among Male College Students
Authors
홍승희
Issue Date
2015-06
Awarded Date
2015
Abstract
The purpose of this study was to examine effects of the biofeedback cognitive behavior program on internet game addiction among male college students. This study used a nonequivalent control group pretest-posttest design with three groups: experimental 1 (n = 17), experimental 2 (n = 15), and control groups (n = 17). The experimental group 1 received 60~90 minutes session of biofeedback plus cognitive behavior program weekly for 10 weeks. The experimental group 2 received 60~90 minutes of cognitive behavior program weekly for 10 weeks. The control group received no treatment. Data were collected during the period of October 13, 2014, and December 19, 2014. Data were analyzed using the Chi-square test, Fisher's exact test, ANOVA, paired t-test, Wilcoxon signed rank test and repeated measure's of ANOVA using the SPSS/WIN 18.0. Results of the study were as follows: 1. The first hypothesis, ″The experimental group 1 will have lower internet game addiction related scores than those of the experimental group 2 or the control group," was not supported. There were no significant differences in time spent on internet games during weekdays (F = 1.94, p = .155), score of internet addiction (F = 0.36, p = .702) and impulsiveness (F = 0.70, p = .501). However, there was a significant difference in time spent on internet games during weekends (F = 4.10, p = .023). 2. The second hypothesis, ″The experimental group 1 will have lower stress related scores than those of the experimental group 2 or the control group," was partly supported. There were no significant differences in stress level (F = 0.79, p = .459), ACTH (F = 1.09, p = .345), SDNN (F = 0.06, p = .945) and log TP (F = 0.85, p = .435). However, the level of plasma cortisol was significantly lower than those of experimental group 2 or control groups (F = 4.01, p = .025). In conclusion, the biofeedback cognitive behavior program was not superior to the cognitive behavior therapy in reducing the internet game addiction behavior. However, the biofeedback cognitive behavior program was effective in reducing the plasma cortisol level among internet game addicted male college students.
본 연구는 인터넷게임 중독 대학생을 대상으로 바이오피드백 인지행동프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하기 위한 목적으로 실시되었다. 연구설계는 비동등성 대조군 전후 설계로 실험군1 17명, 실험군2 15명, 대조군 17명이었다. 실험군1은 바이오피드백 인지행동프로그램을 10주 적용하였고, 실험군2는 인지행동프로그램을 10주 적용하였다. 대조군은 아무런 처치를 제공하지 않았다. 자료 수집기간은 2014년 10월 13일부터 2014년 12월 19일까지 이루어졌다. 자료분석은 SPSS/WIN 18.0 프로그램을 이용하여, 사전 동질성 검증은 Chi-square test, Fisher's exact test, ANOVA, 가설검증은 paired t-test, Wilcoxon signed rank test, Repeated measure ANOVA를 이용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 1) 제 1가설: ‘바이오피드백 인지행동프로그램에 참여한 실험군1은 인지행동프로그램에 참여한 실험군2 또는 프로그램에 참여하지 않은 대조군보다 인터넷게임 중독관련 변인이 감소할 것이다.’를 검정한 결과, 프로그램 실시 후 실험군1과 실험군2, 대조군의 주중 게임 이용시간(F=1.94, p=.155), 인터넷게임 중독 수준(F=0.36, p=.702) 및 충동성(F=0.70, p=.501)에 유의한 차이가 없었고, 주말 게임 이용시간(F=4.10, p=.023)에서는 유의한 차이가 있었다. 따라서 제 1가설은 기각되었다. 2) 제 2가설: ‘바이오피드백 인지행동프로그램에 참여한 실험군1은 인지행동프로그램에 참여한 실험군2 또는 프로그램에 참여하지 않은 대조군보다 스트레스관련 변인이 감소할 것이다.’를 검정한 결과 프로그램 실시 후 실험군1과 실험군2, 대조군의 스트레스 수준(F=0.79, p=.459), ACTH (F=1.09, p=.345), SDNN (F=0.06, p=.945), log TP (F=0.85, p=.435)는 유의한 차이가 없었으나, Cortisol (F=4.01, p=.025)은 유의한 차이가 있었다. 따라서 제 2가설은 일부 지지되었다. 이상의 결과로, 인터넷게임 중독의 생리적 메커니즘에 기반을 둔 바이오피드백 인지행동프로그램은 인지행동프로그램과 비교하여 인터넷게임 중독 대상자의 인터넷게임 중독 행위 감소에 효과적이지 않았으나 스트레스의 생리적 변수를 감소시키는데 일부 효과가 있는 중재로 검증되었다.
URI
http://kumel.medlib.dsmc.or.kr/handle/2015.oak/10928
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3. 학위논문 > 2. College of Nursing (간호대학) > 박사
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