청소년의 학대경험이 자살생각에 미치는 영향 : 자아존중감에 의해 조절된 우울 및 불안의 매개효과 분석

Other Titles
Effect of Adolescents' Abuse experience on Suicidal Ideation: Focused on Moderated Mediation Effect of Self-Esteem on Depression and Anxiety
Authors
김지영
Issue Date
2014-06
Awarded Date
2014
Abstract
The purpose of this study was to examine the moderated mediation effect of self-esteem on the relations among the adolescents' abuse experiences, depression and anxiety, and suicidal ideation. The subjects were selected from a population in the 2012 Korea Welfare Panel Survey (KOWEPS) of secondary data. They were students in the tenth grade, eleventh grade and twelfth grade, a total of 460 people. Data were analyzed by using SPSS 15.0 and SPSS Macro, and Bootstrapping and hierarchical regression analysis were performed to analyze multilevel models. The results of this study were summarized as follows. First, the analysis of the mediating effect of the adolescents' abuse showed that there was significant mediating influence between suicidal ideation and depression and anxiety (β=0.160, t=3.6410, p<.001). Second, hierarchical regression analysis showed that self-esteem had significant mediation effect of depression and anxiety on adolescents' suicidal ideation (β=-0.158, t=-3.569, p<.001). Third, SPSS Macro showed that self-esteem also significantly moderated the mediating effect of adolescents' abuse experiences on suicidal ideation through depression and anxiety (β=-.6615, t=-4.1505, p<.001). The bottom line is that depression and anxiety in adolescent's experienced abuse, suicidal ideation via the mediating effect of the impact will not be the same for everyone, but rather only people with low self-esteem appears in the value. The larger values of self-esteem could show significant moderated mediating effect. Based on the results, in future research on the adolescent's abuse experience, I would suggest the risk of suicide in depression and anxiety scores should be selected through the evaluation of an individual’s self-esteem scale and the coping strategy with immediate early intervention should be suggested if possible.
본 연구는 청소년의 학대경험이 우울 및 불안을 통해 자살생각에 미치는 효과를 자아존중감이 완충할 수 있는 지를 확인하기 위해 자아존중감의 조절된 매개효과(moderated mediation effect)를 검증하였다. 연구대상자들은 2012년 보건사회연구원에서 실시한 한국복지패널의 2차 데이터를 이용하여 고등학생 1, 2, 3학년을 대상으로 총 460명을 분석하였다. 자료분석은 SPSS, 부트스트래핑, 위계적 회귀분석, SPSS Macro 등을 이용하여 각 모형을 분석하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 매개효과 분석결과 학대경험이 우울 및 불안을 매개하여 자살생각에 영향을 미치는 것으로 나타났다(β=0.160, t=3.6410, p<.001). 둘째, 위계적 회귀분석을 통한 조절효과를 검증한 결과, 우울 및 불안은 자아존중감과 상호작용하여 자살생각에 영향을 미치는 것으로 나타났다(β=-0.158, t=-3.569, p<.001). 셋째, SPSS Macro를 통해 조절된 매개효과를 검증한 결과, 자아존중감은 학대경험이 우울 및 불안을 통해 자살생각에 미치는 매개효과를 완충하는 조절된 매개효과를 보였다(β=-.6615, t=-4.1505, p<.001). 결론은 학대경험이 우울 및 불안을 경유하여 자살생각에 미치는 영향인 매개효과가 누구에게나 동일하게 나타나는 것이 아니라 자아존중감의 값이 낮은 사람들에게만 나타나고 자아존중감의 값이 큰 사람들의 경우에는 매개효과가 나타나지 않는다는 결과가 나왔다. 이와 같은 연구결과를 바탕으로 향후 학대경험으로 인한 자살의 위험을 보이는 청소년들에게 우울 및 불안의 점수가 높게 나오는 청소년들을 선별하여 자아존중감 검사를 통한 개별적이고도 즉각적인 조기 개입과 대처가 가능할 것이다.
URI
http://kumel.medlib.dsmc.or.kr/handle/2015.oak/10944
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3. 학위논문 > 2. College of Nursing (간호대학) > 박사
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