계명대학교 의학도서관 Repository

인터넷중독 예방 프로그램이 초등학생의 자기조절력과 인터넷중독에 미치는 효과

Metadata Downloads
Issued Date
2013-06
Abstract
This study was performed to develop an internet-addiction prevention program and test the effects of that on the self-regulation and internet addiction in elementary students. This study was designed as a quasi- experimental research using nonequivalent controlled pretest-posttest design. Data collection was conducted from Jan. 21, 2013 to Apr. 10. The subjects were 56 potentially and highly dangerous students in internet addiction, and 28 students assigned to experimental group and another 28 students for control group. The contents of the program developed in this study include provision of information about internet addiction, strategy of empowerment and behavioral revision method so as to maximize the effects of the program for preventing subjects' internet addiction. It was applied total eight times for four weeks twice a week. Tools for measuring self-regulation, score of self-diagnosis for internet addiction and internet using time were used to verify three hypotheses testing effects of the program. To secure the research result's stability, self-regulation, score of internet addiction self-diagnosis and internet using time were measured another four weeks after the program through the questionnaires. The collected data was analyzed by SPSS/WIN 18.0 program.
The results of this research were as follows.
1. The first hypothesis, 'The experimental group provided by internet addiction prevention program will show higher score of self-regulation than the control group' was supported (F=7.68, p=.001).
2. The second hypothesis: 'The experimental group provided by internet addiction prevention program will show lower score of internet addiction self-diagnosis than the control group' was supported (F=33.88, p<.001).
3. The third hypothesis: 'The experimental group provided by internet addiction prevention program will show less internet using time than the control group’ was supported (F=4.29, p=.016). Not only the effects of post-program but also the continuousness of the program maintained the effects.
In conclusion, internet addiction prevention program developed by this researcher was found effective to improve self-regulation of elementary students in internet addiction dangerous group and reduce the degree of internet addiction. So, it can be an effective mediation for preventing internet addiction.
본 연구는 인터넷중독 예방 프로그램이 인터넷중독 위험군 초등학생의 자기조절력과 인터넷중독 정도에 미치는 효과를 확인하고자 수행된 비동등성 대조군 전후설계 실험연구이다. 자료수집기간은 2013년 1월 21일부터 2013년 4월 10일까지 이루어졌으며, K시에 소재한 3개의 초등학교에서 인터넷중독 자가진단 검사결과 잠재적 위험사용자군, 고위험사용자군에 해당되는 학생을 대상으로 실험군 28명, 대조군 28명 총 56명을 연구대상으로 하였다. 본 프로그램은 초등학생의 인터넷중독 예방 효과를 극대화하기 위하여 인터넷 이용에 관한 정보제공, 임파워먼트 중재전략 및 행동수정요법을 통합하여 적용한 프로그램으로 주 2회씩 4주동안 총 8회기가 운영되었다.
연구절차는 프로그램 운영 일주일 전 인터넷중독 자가진단 검사를 실시하여 대상자 선정 후 프로그램 실시 하루 전 사전 조사로 일반적 특성, 자기조절력, 인터넷이용시간을 설문지를 이용하여 조사하였다. 실험군에게 실험처치로 연구자가 개발한 인터넷중독 예방 프로그램을 제공하고, 대조군에게는 실험처치를 하지 않았다. 실험처치 후 설문지를 이용하여 자기조절력, 인터넷중독 자가진단 점수, 인터넷 이용시간을 측정하였으며, 연구결과의 안정성 확보를 위하여 사후조사를 프로그램 종료 4주 후 한번더 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 18.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 본 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 3개의 가설을 설정하여 가설은 모두 지지되었으며 결과를 요약하면 다음과 같다.
1. ‘인터넷중독 예방 프로그램을 제공받은 실험군은 제공받지 않은 대조군보다 자기조절력 점수가 높아질 것이다.’라는 제 1 가설은 지지되었다(F=7.68, p=.001).
2. ‘제 2 가설 : 인터넷중독 예방 프로그램을 제공받은 실험군은 제공 받지 않은 대조군보다 인터넷중독 자가진단 점수가 낮아질 것이다.’라는 제 2 가설은 지지되었다(F=33.88, p<.001).
3. ‘제 3 가설 : 인터넷중독 예방 프로그램을 제공받은 실험군은 제공 받지 않은 대조군보다 인터넷 이용시간이 줄어들 것이다.’라는 제 3 가설은 지지되었으며(F=4.29, p=.016), 사후 프로그램의 효과는 물론 프로그램의 지속성 여부에서도 효과가 유지되고 있음을 확인할 수 있었다.
이상의 결과를 종합해 볼 때, 본 연구자가 개발한 인터넷중독 예방 프로그램이 인터넷중독 위험군 초등학생의 자기조절력을 향상시키고 인터넷중독를 감소시키는데 효과가 있었으므로 인터넷중독 예방에 효과적인 중재라고 할 수 있다.
Alternative Title
The effects of an internet-addiction prevention program on elementary students' self-regulation and internet addiction
Awarded Date
2013-08
Degree
석사
Citation
문소연. (201306). 인터넷중독 예방 프로그램이 초등학생의 자기조절력과 인터넷중독에 미치는 효과.
Type
Thesis
URI
https://kumel.medlib.dsmc.or.kr/handle/2015.oak/10964
Appears in Collections:
2. College of Nursing (간호대학) > 석사
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록
  • 관련 파일이 존재하지 않습니다.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.