간호사의 팔로워십 유형 : Q 방법론 적용

Other Titles
Followership types of nurses : Q Methodological approach
Authors
이정숙
Issue Date
2010-12
Awarded Date
2011
Abstract
The purpose of this study is to provide fundamental data for the development of management strategy depending on the followership types by classifying the types of the nurse’s followership and identifying their properties through Q-methodology. The subjects were 40 nurses working for Y University hospital in D city. Q-samples were selected as 36 statements in total and analyzed by the PC QUANL program. The results of the study show that the characteristic of the followership are identified as three types. The first type is “development-oriented” one, in which nurses tend to carry out their duties swiftly for achieving the organization’s goal and be active in reasonable solutions and self-development. The second type is “reality-accepting” one, in which nurses tend to fulfill their task following the leader’s instructions and depend on other’s thoughts instead of expressing their own opinions. The third type is “self-centered” one, in which nurses tend to fulfill their duties but reveal their feelings and not be interested in self-development. Considering the properties of each followership type, leaders have to introduce proper management measures for each type and continue to maintain and supplement them, nurses of each type also have to be faithful in carrying out the followership with strengthening their merits and making up for their weakness. This study will help understand the nurse's followership and provide useful data for workforce management strategy for nurses. This study suggests the following: First, research is needed to develop education programs for each type of the followership based on the types of the nurse’s followership from the study results. Second, research is needed to develop tools for measuring the nurse’s followership based on the Q statements of the nurse’s followership from the study results. Third, the views on the followership can be different between leaders and followers, so research is needed to exploit mutual-orientation model in order to understand the relationship between them.
본 연구는 Q 방법론을 이용하여 간호사의 팔로워십에 대한 유형을 분류하고 특성을 규명함으로써 팔로워십 유형에 따른 관리 전략 개발에 기초적인 자료를 제공하기 위해 시도되었다. 대상자는 D광역시에 소재한 Y대학병원에 근무하는 간호사 40명이었다. Q 표본은 총 36개의 문항으로 선정하였고 PC QUANL 프로그램으로 처리하였다. 연구결과 간호사의 팔로워십 특성은 세 가지 유형으로 확인되었다. 제1유형은 ‘발전지향형’으로 조직의 목표달성을 위해 신속히 업무를 수행하고 합리적인 문제해결과 자기 개발에 적극적인 유형이다. 제2유형은 ‘현실수용형’으로 리더의 지시대로 맡은 일은 열심히 수행하나 자신의 의견을 적극적으로 드러내지 않으며 남의 생각에 의존하는 유형이다. 제3유형은 ‘자기중심형’으로 맡은 업무에는 책임을 다하지만 자신의 감정을 드러내며 자기 개발에는 관심을 가지지 않는 유형이다. 이러한 팔로워십 유형의 특성을 고려해서 리더는 각 유형에 적절한 관리방안을 도입하고 그것을 계속 유지, 보완하는 것이 필요하고 각 유형의 간호사들도 장점을 강화하고 단점은 보완하여 바람직한 팔로워십을 수행하도록 해야 할 것이다. 본 연구를 통해 간호사의 팔로워십을 이해하는 데 도움을 주고 간호사의 인력관리전략에 유용한 자료를 제공할 수 있을 것이다. 본 연구를 통해 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 연구결과에서 나타난 간호사의 팔로워십 유형을 토대로 유형별 팔로워십의 교육 프로그램을 개발하는 연구가 필요하다. 둘째, 연구결과에서 나타난 간호사의 팔로워십 유형을 토대로 간호사 팔로워십을 측정하는 도구 개발 연구가 필요하다. 셋째, 리더가 생각하는 팔로워십과 팔로워가 생각하는 팔로워십은 다르게 나타날 수 있으므로 이들 관계를 파악하기 위한 상호지향적 모델을 활용한 연구가 필요하다.
URI
http://kumel.medlib.dsmc.or.kr/handle/2015.oak/11001
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3. 학위논문 > 2. College of Nursing (간호대학) > 석사
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http://dcollection.kmu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000009469
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