미숙아 어머니를 위한 체계적인 정보제공이 모아애착, 양육스트레스, 양육자신감에 미치는 효과

Other Titles
Effects of systematic information for mothers with premature infants on maternal attachment, parental stress, and maternal confidence
Authors
최효신
Issue Date
2010-12
Awarded Date
2011
Abstract
The aim of this study was to examine effects of systematic information for mothers with premature infants on maternal attachment, parenting stress and maternal confidence. Using a non-equivalent control group pre-post quasi-experimental design, 42 study subjects were assigned into two groups, experimental group (n=20), received systemic information; and the control (n=22), received usual discharge education. Prior to intervention, baseline data were collected (pretest) and then systemic information were given four times for experimental group. Maternal attachment, parental stress and maternal confidence were measured. Data were collected three times: first, at the 7 to 10 days and second, at the 3 to 4 days prior to discharge, and third, two weeks after discharge. Results were as follows. The experimental group receiving systematic information had significantly higher scores on maternal attachment(F=6.16, p=.005) and maternal confidence(F=16.50, p<.001), and lower scores on the parental stress(F=5.56, p=.004) than those of the control. In conclusion, provision of systematic information for mothers with premature infants is an effective intervention to enhance maternal attachment and confidence and to decrease parental stress.
본 연구는 미숙아어머니를 위한 체계적인 정보제공이 모아애착, 양육스트레스, 양육자신감에 미치는 효과를 확인하고 간호중재에 적용하고자 시도 되었다. 자료수집은 D소재 K병원에 입원한 미숙아 어머니를 대상으로 본 연구에 참여를 동의한 실험군 20명과 대조군 22명을 대상으로 하였으며 비동등성 대조군 전후 시차 유사실험 설계를 사용하였다. 연구도구는 Muller(1994)가 개발한 모아애착조사표(Maternal Attachment Inventory)를 한규은(2001)이 수정 보완한 도구를 사용하였으며, 양육스트레스 도구는 Abidin(1990)이 개발한 부모스트레스 척도(Parenting Stress Index)를 김동희(1997)가 수정 보완한 도구를 사용하였다. 양육자신감은 Parker와 Zahr(1985)의 모성자신감척도(Maternal Confidence Questionnaire)를 채선미(2001)가 수정 보완한 도구를 사용하였다. 자료 분석은 SPSS WIN 15.0 버전 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 평균과 표준편차, χ2-test와 t-test. Repeated measures ANOVA로 분석하였고, 시기간의 차이를 검증하기 위하여 Simple main effect를 이용하여 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 1) 제 1가설인 체계적인 정보제공을 받은 실험군이 일상적인 퇴원교육을 받은 대조군에 비해 시간경과에 따른 모아애착 점수가 높을 것이다 는 통계적으로 유의한 차이가 있어 지지되었다(F=6.16, p=.005). 2) 제 2가설인 체계적인 정보제공을 받은 실험군이 일상적인 퇴원교육을받은 대조군에 비해 시간경과에 따른 양육스트레스 점수가 높을 것이다 는통계적으로 유의한 차이가 있어 지지되었다(F=5.56, p=.004). 3) 제 3가설인 체계적인 정보제공을 받은 실험군이 일상적인 퇴원교육을 받은 대조군에 비해 시간경과에 따른 양육자신감 점수가 높을 것이다 는 통계적으로 유의한 차이가 있어 지지되었다(F=16.50, p<.001). 이상의 연구결과로 미숙아 어머니를 위한 체계적인 정보제공이 미숙아어머니의 모아애착을 증진시키고, 양육스트레스는 감소시키며, 양육자신감을 높이는 효과적인 중재임을 알 수 있었다. 따라서 본 연구가 PPT와 동영상을 이용한 그룹교육으로 미숙아 어머니를 위한 중재 개발에 기초자료가 될 수 있으리라 사료된다.
URI
http://kumel.medlib.dsmc.or.kr/handle/2015.oak/11003
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3. 학위논문 > 2. College of Nursing (간호대학) > 석사
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