청소년의 사이버 여가활동과 신체활동에 따른 심박변이도 변화

Other Titles
According to Cyber Leisure and Physical activity on Heart rate variability changes in School Adolescents
Authors
손미은
Issue Date
2010-12
Awarded Date
2011
Abstract
The purpose of this research was to find out the impacts of the cyber leisure, physical activity and heart rate variability in school adolescents. The compiling of data was made during the period from August 26 to September 17, 2010. The subjects of this study were 262 second graders at high school located in D metropolitan city. The research design was descriptive correlation study. The instruments for this study were the cyber leisure questionnaire, korean version of the self report of Physical Activity Questionnaire of IPAQ and SA-6000. HRV frequency domain were replaced by the log. The collected data was processed by SPSS/Win 12.0 program and analyzed with frequency, average, standard deviation, t-test, χ²-test, ANOVA, Pearson's Correlation Coefficients. The result of this study were as follows: 1) As for the HRV by the computer game usage time of during the week , statistical difference appeared in the logLF (F=3.37, p=0.036). 2) As for the HRV by the categorical classification physical activity, no statistical difference appeared. 3) There was significant positive correlation between internet usage time and logTP, logLF, between computer game time and logLF, LF/HF. 8) There was significant negative correlation between intense activity and mean heart rate. In conclusion, the use of the Internet, cyber activities and computer game were increased sympathetic activation. Less physical activity, lifestyle is sitting in the cyber-activities are more time and computer games due to an imbalance in the autonomic nervous system of adolescents physical, mental and psychological development will be detrimental to. Thus, to reduce a cyber activities and to increase physical activity need to health education and leisure development plan.
본 연구는 청소년들의 사이버 여가활동과 신체활동에 따른 심박변이도 변화와 이들의 관계를 파악하고자 시도되었다. 자료 수집은 D시에 위치하고 있는 1개 인문계 고등학교 2학년 남⋅여학생 262명을 대상으로 2010년 8월 26일부터 9월 17일까지 실시하였고, 연구설계는 서술적 상관관계연구이다. 본 연구에서 사용한 도구는 사이버 여가활동조사지와 한국어판 신체활동설문지(IPAQ), 자율신경 균형검사기를 사용하였다. 자료분석은 심박변이도 주파수영역 값은 로그치환하였으며, SPSS/Win 12.0 통계프로그램을 이용하여 빈도분석, t-test, χ²-test, ANOVA, Pearson's Correlation Coefficient로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1) 대상자의 일주일 간 평균 컴퓨터 게임시간에 따른 심박변이도 결과 logLF에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다(F=3.37, p=0.036). 2) 대상자의 범주형 신체활동에 따른 심박변이도에서는 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 3) 사이버 여가활동, 신체활동, 심박변이도와의 상관관계에서는 인터넷 이용시간과 logTP, logLF에서, 컴퓨터게임 시간과 logLF, LF/HF에서 양의 상관관계가 나타났다. 4) 격렬한 활동과 평균심박동수와 음의 상관관계가 나타났다. 결론적으로 인터넷 이용, 컴퓨터게임, 사이버 활동 모두가 교감신경의 활성정도를 증가시킨다. 신체활동이 적은 생활패턴에서 사이버 여가활동으로 앉아있는 시간이 더 많아지고, 또 컴퓨터게임으로 인한 교감신경계의 과활성화는 자율신경계의 불균형으로 이어져 성장기 청소년의 신체적, 정신적, 심리적 발달에 해가 될 것이다. 따라서 청소년으로 하여금 사이버 여가활동을 줄이고 신체활동을 증가하도록 보건교육 및 여가활용방안을 개발하기 위한 근거자료로 활용될 수 있을 것으로 사료된다.
URI
http://kumel.medlib.dsmc.or.kr/handle/2015.oak/11014
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3. 학위논문 > 2. College of Nursing (간호대학) > 석사
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