환자안전에 대한 간호대학생의 지식과 태도 및 수행자신감

Other Titles
Knowledge, Attitude, and Confidence on Skill of Nursing Students toward Patient Safety
Authors
박정혜
Issue Date
2011-06
Awarded Date
2011
Abstract
This study was a descriptive study to determine the level of knowledge, attitude, and confidence on skill of nursing students toward patient safety. This study aimed to provide a baseline data for developing systematic nursing curriculum about patient safety. The subjects consisted of 932 senior nursing students who have had clinical practice in nursing schools in Daegu city. The data were collected from March 4th to 28th in 2011. The instrument used was modified from the questionnaire of Healthcare Professionals Patient Safety Assessment Curriculum Survey (HPPSACS) developed by Chenot & Daniel (2007). The collected data were analyzed with SPSS 18.0 using descriptive statistics, t-test, One-Way ANOVA, and Pearson correlation coefficient. The results of this study were as follows; 1. The mean item score of knowledge of nursing students toward patient safety was 7.68 out of 16 point (48%, correct answer rate). 2. The mean item score of attitude of nursing students toward patient safety was 3.77 out of 5 point. 3. The mean item score of attitude of nursing students toward patient safety was 3.85 out of 5 point. 4. There were statistically significant differences in knowledge, attitude, or confidence on skill toward patient safety according to gender, educational system, grades, satisfaction with major or clinical practice, or experience of patient safety education or patient safety campaign. 5. There was a significant positive correlation among knowledge, attitude and confidence on skills. In conclusion, the level of knowledge of patient safety was relatively low and attitude and confidence on skill was at moderate level. This study suggests that there is a need to educate nursing students on patient safety systematically before and after clinical practicum.
본 연구는 간호대학생의 환자안전에 대한 지식과 태도 및 수행자신감을 파악하기 위한 서술적 조사 연구이며, 간호대학생의 환자안전에 대한 체계적인 교육의 필요성을 검토하여 교육 과정의 개발을 위한 기초자료를 마련하고자 시도되었다. 연구대상자는 대구광역시 소재 3, 4년제 간호대학에 재학 중인 임상실습을 경험한 졸업반 학생 932명을 대상으로 전수조사를 실시하였다. 자료 수집은 2011년 3월 4일부터 2011년 3월 28일까지 시행하였다. 연구도구는 Madigosky 등(2006)의 Patient Safety/Medical Fallibility Assessment를 수정․보완하여 사용한 Chenot과 Daniel(2007)의 Healthcare Professionals Patient Safety Assessment Curriculum Survey(HPPSACS), 그리고 관련 문헌을 참고하여 개발하고 검증받은 설문지를 사용하였다. 자료 분석은 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 평균 및 표준편차, t-test, One-Way ANOVA, Pearson correlation coefficient 방법으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 간호대학생의 환자안전에 대한 지식은 16점 만점에 평균 7.68점이며 정답률은 48%로 낮게 나타났다. 2. 간호대학생의 환자안전에 대한 태도는 5점 만점에 평균 3.77점으로 나타났다. 3. 간호대학생의 환자안전에 대한 수행자신감은 5점 만점에 평균 3.85점으로 나타났다. 4. 일반적 특성에 따른 지식의 차이는 학제, 성적, 전공만족도에 따라 차이를 나타냈으며, 태도는 성적, 전공만족도, 환자안전교육 경험에 따라 차이를 보였다. 또한 일반적 특성에 따른 환자안전에 대한 수행자신감의 차이는 안전교육 횟수를 제외한 모든 특성에서 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다. 5. 환자안전에 대한 지식과 태도, 지식과 수행자신감, 태도와 수행자신감 간에 모두에서 유의한 양의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과 대상자의 환자안전에 대한 지식은 낮았고, 태도와 수행자신감은 중정도 이상이었다. 환자안전에 대한 올바른 지식과 태도는 환자안전을 지키는 수행으로 이어질 수 있기 때문에 임상실습을 나가기 전 학생들에게 본 내용에 대한 교육이 이루어져야 하고, 임상실습 과정 중에도 지속적인 교육이 이루어져야 할 것으로 사료된다.
URI
http://kumel.medlib.dsmc.or.kr/handle/2015.oak/11022
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3. 학위논문 > 2. College of Nursing (간호대학) > 석사
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http://dcollection.kmu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000010065
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