자율실습 지도방법에 따른 간호학생의 기본간호학 실습성적, 자신감, 만족도

Other Titles
Nursing Student's Practice Scores in Fundamentals of Nursing, Confidence and Satisfaction according to Teaching Method in Self-directed Practice
Authors
홍승희
Issue Date
2009-06
Awarded Date
2009
Abstract
The purpose of this study was to identify the difference of the practice scores in Fundamentals of Nursing, confidence and satisfaction according to teaching method in self-directed practice. The study design was a nonequivalent control group post test design. The data were collected from 3, March, 2009 to 18, April, 2009 from 102 nursing students in sophemore at one nursing school in Daegu. There were 53 in experimental group and 49 in control group. The treatments which were done in two times for the experimental group were active participation of instructor and for the control group were passive participation of instructor in self-directed practice. Data were analyzed with -test, independent t-test, ANCOVA, Pearson's correlation through SPSS program. The results are as follow. 1. The first hypothesis “The practice scores in Fundamental Nursing of the experimental group will be higher than the control group's.” was not verified(t=1.14, p=.258). 2. The second hypothesis “The confidence in practice of the experimental group will be higher than the control group's.” was not verified(t=.89, p=.374). 3. The third hypothesis “Satisfaction in the practice of the experimental group will be higher that the control group's.” was not verified(t=.74, p=.461). According to the results of the additional analysis, the more the students thought for themselves that their attitude toward practice participation was active, the higher their practice scores were, the longer they participated in practice, the higher their confidence was and the more the students' attitude toward practice participation was active the higher their satisfaction was significantly. From the above results, to make practices of the Fundamentals of Nursing more effective, instructor must participate in practice as a facilitator to change students' attitude toward practice more active.
본 연구는 자율실습 지도방법에 따른 간호학생의 기본간호학 실습성적, 자신감, 만족도의 차이를 알아보기 위해 시도되었다. 연구설계는 비동등성 대조군 사후설계의 유사실험 연구로 자료수집기간은 2009년 3월 3일부터 4월 18일까지이며, 연구대상자는 일개대학 4년제 간호학과 2학년 학생으로 실험군 53명, 대조군 49명 총 102명이었다. 실험처치로 실험군에게는 자율실습시 실습교육자가 능동적으로 개입하여 지도하고 대조군에게는 수동적으로 개입하여 지도하는 방법으로 2회 처치하였다. 자료분석은 SPSS Win 14.0프로그램의 -test, independent t-test, ANCOVA, Pearson's correlation을 사용하여 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 1. 제 1가설 “기본간호학 자율실습시 실습교육자가 능동적으로 개입하여 지도한 실험군은 수동적으로 개입하여 지도한 대조군보다 기본간호학 실습성적이 높을 것이다.”는 기각되었다(t=1.14, p=.258). 2. 제 2 가설 “기본간호학 자율실습시 실습교육자가 능동적으로 개입하여 지도한 실험군은 수동적으로 개입하여 지도한 대조군보다 기본간호술 수행에 대한 자신감이 높을 것이다.”는 기각되었다(t=.89, p=.374). 3. 제 3 가설 “기본간호학 자율실습시 실습교육자가 능동적으로 개입하여 지도한 실험군은 수동적으로 개입하여 지도한 대조군보다 자율실습지도에 대한 만족도가 높을 것이다.“는 기각되었다(t=.74, p=.461). 추가분석 결과 학생 스스로 본인의 자율실습에 대한 참여태도가 적극적이었다고 생각할수록 실습성적이 유의하게 높았고, 자율실습에 참여한 시간이 길수록 자신감이 유의하게 높았으며 실습수업에 대한 참여태도가 적극적일수록 만족도가 유의하게 높은 것으로 나타났다. 결론적으로 기본간호학 실습교육시 자율실습의 효과를 높이기 위해서는 실습교육자가 학생의 참여태도를 적극적으로 변화시키는 촉진자의 역할로 참여하는 것이 필요하리라 사료된다.
URI
http://kumel.medlib.dsmc.or.kr/handle/2015.oak/11071
Appears in Collections:
3. 학위논문 > 2. College of Nursing (간호대학) > 석사
Full Text
http://dcollection.kmu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008017
File in this Item
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE