억제대 사용에 대한 간호사 교육프로그램의 효과

Other Titles
The Effects of Educational Program for Nurses on the Use of Restraints
Authors
여정민
Issue Date
2005-12
Awarded Date
2006
Abstract
This study was conducted to develop educational program for using restraints and verify the effect of the program on nurses' knowledge, attitude and nursing performance related to restraints use. It was a quasi experimental study with the pre and post design of non-equivalent. The subject of this study was the nurses who meet the selection criteria among nurses working in intensive care units of two university hospitals located at K-city, Gyeongbuk. Twenty nurses in A hospital were designated as experimental group and 20 nurses in B hospital were designated as control group. The process of study included the development and application of educational program for nurses about the use of restraints. This study was conducted from September 01, 2005 to September 27, 2005. The tool developed in the previous studies on the nurses's knowledge about the use of restraints, was modified by the researcher and used for evaluating nurses' knowledge of restraints use. For nurses' attitude toward using the restraints, the direct attitude evaluating tool by Park(1997) and the indirect attitude evaluating tool by Scherer et al.(1991) were modified and used. For the nursing performance of restraints, nursing performance evaluating tool by Park et al.(2005) was modified and used. SPSS/WIN 12.0 was used to analyze the data with χ²-test, t-test, Kolmogorov-smirnov test, Chronbach's α, and ANCOVA. The results from this research were as follows: 1. The first hypothesis which that assumed that the experimental group would have higher scores of knowledge than the control group was supported(F=62.66, p=0.000). 2. The second hypothesis which that assumed that the experimental group would have lower scores of attitude toward using restraints than the control group was supported(F=23.77, p=0.000). 3. The third hypothesis which that assumed that the experimental group would have higher scores of nursing performance than the control group was supported(F=3.28, p=0.032). From the results above, it was found that the education about the use of restraints for nurses in intensive care unit increases nurses' knowledge about restraints, changes attitude toward using restraints and enhancing appropriate nursing performance releated to restraints. Therefore, the educational program for nurses' use of the restraints need to be introduced to increase appropriate use and to decrease the inappropriate use of restraints.
본 연구는 억제대 사용에 대한 교육프로그램을 개발하고, 중환자실 간호사를 대상으로 적용한 후 억제대 사용에 대한 지식과 태도 및 간호수행에 미치는 효과를 검증하기 위해 시도되었다. 비동등성 대조군 전후설계를 적용한 유사실험연구로, 경북 지역 K시 소재 2개 대학부속병원의 중환자실에 근무하는 간호사 중 대상자 선정기준에 적합한 간호사를 대상으로 실험군 20명, 대조군 20명이 연구에 참여하였다. 연구의 진행과정은 억제대 사용에 대한 간호사 교육프로그램을 개발 및 적용하고, 그 효과에 대한 가설을 검증하는 단계로 이루어졌다. 자료수집과 프로그램 실시기간은 2005년 9월 1일부터 9월 27일까지로 측정변수에 대한 사전조사, 총 3회의 실험처치, 사후조사를 실시하여 자료를 수집하였다. 프로그램 효과를 검증하기 위해 사용된 측정도구로 억제대에 사용에 대한 간호사의 지식은 선행연구에서 개발된 도구를 본 연구자가 수정 보완한 지식 측정도구를 이용하였으며, 억제대 사용에 대한 태도는 박명화(1997)가 개발한 직접적 태도 측정도구와 Scherer 등(1991)이 개발한 간접적 태도 측정도구를 본 연구자가 수정 보완한 태도 측정도구를 이용하여 측정하였다. 억제대 간호수행 능력은 Park 등(2005)의 도구를 바탕으로 본 연구자가 수 정․보완하여 개발한 억제대 간호수행 능력 측정도구를 사용하였다. 자료분석방법은 SPSS/WIN 12.0을 이용하여 두 집단간의 동질성 검증은 χ²-test, t-test로, 종속변수의 정규분포 검증은 Kolmogorov-smirnov test, 가설검증은 ANCOVA를 사용하여 분석하였으며, 측정도구의 신뢰도는 Cronbach's α를 산출하였다. 연구결과는 다음과 같다. 1. 제 1 가설: “억제대 사용에 대한 교육프로그램에 참여한 실험군은 교육에 참여하지 않은 대조군보다 억제대 사용에 대한 지식점수가 높을 것이다”를 검증한 결과 실험군의 억제대 사용에 대한 지식점수가 대조군과 비교하여 유의하게 높은 것으로 나타났으므로(F=62.66, p=0.000), 제 1 가설은 지지되었다. 2. 제 2 가설: “억제대 사용에 대한 교육프로그램에 참여한 실험군은 교육에 참여하지 않은 대조군보다 억제대 사용에 대한 태도점수가 낮을 것이다”를 검증한 결과 실험군의 억제대 사용에 대한 태도점수가 대조군과 비교하여 유의하게 낮은 것으로 나타났으므로(F=23.77, p=0.000), 제 2 가설은 지지되었다. 3. 제 3 가설: “억제대 사용에 대한 교육프로그램에 참여한 실험군은 교육에 참여하지 않은 대조군보다 억제대 간호수행 능력점수가 더 높을 것이다”를 검증한 결과 실험군의 억제대 간호수행 능력점수가 대조군과 비교하여 유의하게 높은 것으로 나타났으므로(F=3.28, p=0.032), 제 3 가설은 지지되었다. 이상의 결과로 중환자실 간호사에게 제공된 억제대 사용에 대한 교육은 억제대 사용에 대한 지식을 증가시키고, 억제대 사용에 대한 태도를 변화시키며, 억제대 간호수행 능력을 높이는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 따라서 억제대 사용에 대한 간호사 교육프로그램은 억제대 사용시 적절한 간호중재 능력을 향상시키고, 부적절한 억제대 사용을 줄이는데 효과가 있을 것으로 사료된다.
URI
http://kumel.medlib.dsmc.or.kr/handle/2015.oak/11105
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3. Thesis (학위논문) > 2. College of Nursing (간호대학) > 석사
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http://dcollection.kmu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005392
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