고등학생의 스마트폰 중독이 학교생활적응에 미치는 영향: 자기통제력에 의한 매개효과 분석

Other Titles
Effects of Smartphone Addiction on School Adjustment Among High School Students: Mediation Effect by Self-control
Authors
허영진
Abstract
Purpose: This study aimed to investigate the correlation between smartphone addiction, self-control, and school among high school students, and to examine the mediating effects of self-control in the relations between smartphone addiction and school adjustment. Methods: The data was collected from 790 first or second grade students in five different high schools located in D city. A group of high-risk users and a group of potential risks were grouped into a risk group for addiction, and a general user group was classified into a non-addiction group. The data were analyzed using frequency analysis, descriptive statistics, T-test, ANOVA, Pearson's correlation coefficient, hierarchical multiple regression analysis, and mediation analysis comprised of three sets of regression using SPSS 20.0. Results: In the risk group for addiction, there was no mediating effect of self-control in the relations between smartphone addiction and school adjustment. In the non-addiction group, there was a partial mediating effect of self-control in the relationship between smartphone addiction and school adjustment. Conclusion: To improve school adjustment among high school students, it is important to prevent them from becoming addicted to smartphones, and efforts should be made to strengthen self-control in a preventive way that can promote the proper use of smartphones. The results can be used as the basic sample for the development of programs to improve school adjustment among high school students.
목적: 본 연구는 고등학생의 스마트폰 중독, 자기통제력 및 학교생활적응의 상관관계를 파악하고 스마트폰 중독과 학교생활적응의 관계에서 자기통제력의 매개효과를 알아보기 위해 실시되었다. 방법: 자료수집은 D광역시에 소재한 5개 고등학교에 재학 중인 1, 2학년 790명을 대상으로 조사하였고, 고위험 사용자군과 잠재적 위험 사용자군은 중독위험군, 일반 사용자군은 비중독군으로 구분하였다. 자료분석은 SPSS 20.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 기술통계, T-test, ANOVA, Pearson's correlation coefficient, Hierarchical multiple Regression analysis, Three-step mediated regression analysis을 사용하였다. 결과: 중독위험군 대상자에서는 스마트폰 중독과 학교생활적응의 관계에서 자기통제력의 매개효과가 나타나지 않았고, 비중독군 대상자에서는 스마트폰 중독과 학교생활적응의 관계에서 자기통제력의 부분매개효과가 있었다. 결론: 고등학생들의 학교생활적응을 향상시키기 위해 스마트폰 중독에 이르지 않도록 예방하는 것이 중요하며 스마트폰의 올바른 사용을 촉진할 수 있는 예방적 차원에서 자기통제력 강화를 위한 노력이 필요하다. 이러한 연구결과는 고등학생의 학교생활적응을 향상시키기 위한 프로그램 개발의 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
URI
http://kumel.medlib.dsmc.or.kr/handle/2015.oak/28336
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3. Thesis (학위논문) > 2. College of Nursing (간호대학) > 석사
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