계명대학교 의학도서관 Repository

간호대학생의 대학생활 적응과 리더십역량 강화를 위한 멘토링 프로그램 개발 및 효과

Metadata Downloads
Affiliated Author(s)
박영숙
Alternative Author(s)
Park, Yeong Sook
Journal Title
한국산학기술학회논문지
ISSN
1975-4701
Issued Date
2015
Keyword
Nursing StudentsMentoringAdjust to life in collegeLeadership
Abstract
The purpose of this study was to examine the effects of a mentoring program designed to assist nursing
students adjust to life in college and strengthen their leadership abilities. The mentoring program consisted of nine
sessions including information on basic mentorship functions, as well as the results of similar previous studies. This
was a quasi-experimental study with a non-equivalent control group pre-post test design in order to evaluate the
results of this program. Mentoring and data collection were performed from March 3 to May 30, 2014. The
experimental group participants included 20 mentee students (in grades 1 and 2), and 20 mentors (in grades 3 and
4). Both pre and post tests were administered before and after the mentoring program. The score for "adjust to life
in college" was more significantly increased in the mentee student experimental group as compared with the control
group. Similarly, the post test score for "leadership" was more significantly increased from the pre test score in the
mentor student experimental group. However, no statistically significant differences were found for the post-pre test
"leadership" score between the mentor student experimental group and the control group. These results suggested that
mentoring had a significant effect on the ability of nursing students to adjust to life in college, as well as to
strengthen their leadership abilities, and the program needs more developed contents for leadership.
본 연구는 간호대학생을 대상으로 대학생활 적응도 향상 및 리더십 역량 증진을 위한 멘토링 프로그램 개발하고
그 효과를 검증하기 위해 시행되었다. 본 연구의 멘토링 프로그램은 멘토링의 기능을 기반으로 선행연구 결과를 반영하여
총 9회기로 구성되었다. 프로그램 효과를 평가하기 위해서 비동등성 대조군 전후 유사 실험설계 연구를 진행하였으며, 2014
년 3월 3일부터 5월 30일까지 프로그램의 적용 및 자료수집이 진행되었다. 실험군은 멘티20명(1,2학년) , 멘토 20명(3, 4학
년)으로 프로그램 실시 전, 후에 사전, 사후조사를 실시하였다. 본 연구에서 멘티 실험군은 멘티 대조군에 비해 대학생활
적응 점수가 유의하게 증가하였다. 멘토 실험군의 사후 리더십 점수는 사전 보다 유의하게 증가하였으나, 멘토 실험군과
대조군의 사후-사전 점수의 차이는 통계적으로 유의하지 않았다. 간호대학생의 대학생활적응도를 향상시키고 리더십 역량
을 증진시키기 위한 멘토링 프로그램 개발은 유의한 효과가 있다고 여겨지며 리더십 역량을 더욱 증진 시킬 수 있는 프로그
램 내용의 보완이 필요하다고 제언한다.
Alternative Title
Development and Evaluation of a Mentoring Program Designed to
Assist Nursing Students Adjust to Life in College and Strengthen their
Leadership Abilities
Department
Dept. of Nursing (간호학)
Publisher
College of Nursing
Citation
신은정 and 박영숙. (2015). 간호대학생의 대학생활 적응과 리더십역량 강화를 위한 멘토링 프로그램 개발 및 효과. 한국산학기술학회논문지, 16(7), 4595–4603. doi: 10.5762/KAIS.2015.16.7.4595
Type
Article
ISSN
1975-4701
DOI
10.5762/KAIS.2015.16.7.4595
URI
https://kumel.medlib.dsmc.or.kr/handle/2015.oak/33083
Appears in Collections:
2. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학)
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.