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일 지역 컨택센터 상담사의 건강증진행위와 건강문제에 관한 연구

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Affiliated Author(s)
박정숙
Alternative Author(s)
Park, Jeong Sook
Journal Title
한국산업간호학회지
ISSN
1225-9586
Issued Date
2010
Keyword
Health promotionCornell Medical Index(CMI)Consultants
Abstract
Purpose: The purpose of this study was to identify health promoting behaviors and health problems in contact center consultants, and to provide basic data in order to develop health promoting interventions for these people. The subjects were 680 consultants randomly selected from 6 contact centers out of 31 in D city. The data were collected from March 20, to March 28, 2008. Methods: The tools for this study were HPLPⅡ developed by Walker et al. (1995) that was modified and translated by Park (2005) and modified CMI for contact center consultants based on CMI developed by Bordman (1994). The data were analyzed by descriptive statistics, t test, ANOVA, and Scheffe test with the SPSS WIN 14.0 program. Results and Conclusion: The contact center consultants’ health promoting behavior was in a low level and they had certain health problems related to their job such as eye, ear and throat. In consideration of contact center consultants’ job characteristics, health education should be provided with the development of systematic health programs.
연구목적: 본 연구는 컨택센터 상담사들의 건강증진행위 수행정도와 건강문제를 파악하여 향후 건강증진프로그램의 개발의 기초자료를 제공하기 위한 것으로 설문지를 이용한 서술적 조사연구이다. 대상자는 D광역시에 있는 컨택센터 31개 업체 전수를 대상으로 기업의 규모, 운영의 형태에 따라 층화 무작위 표본추출을 이용하여 선정된 6개의 사업장의 상담사 총 810명을 대상으로 설문지를 배포하였으며, 최종 분석 설문지는 680부였다. 자료수집기간은 2008년 3월 20일부터 3월 28일까지 실시하였다. 연구방법: 본 연구의 건강증진 행위 도구는 Walker등(1995)의 HPLPⅡ를 박정숙(2005)이 번안하고 수정 보완한 도구로 총 55문항이었으며, 건강문제 측정도구는 Bordman 등(1945)이 개발하고 고응린과 박항배(1980)가 번역한 것을 본 연구자가 수정?보완한 133문항으로 하였다. 자료 분석은 SPSS WIN 14.0을 이용하여 실수 백분율, 평균, 표준편차, t-test, ANOVA로 분석하였으며, 사후검증은 Scheffe검정을 사용하였다. 연구결과 및 제언: 컨택센터 상담사들은 건강증진행위는 매우 낮은 수준으로 행하고 있으며, 특징적인 직업관련 건강문제를 가지고 있는 것으로 나타났으므로, 이들의 직업 특성에 맞는 건강교육이 필요하며 체계적인 건강증진프로그램을 개발하여 적용할 필요가 있다고 하겠다.
Alternative Title
A Study on Health Promoting Behaviors and Health Problems in Contact Center Consultants
Department
Dept. of Nursing (간호학)
Publisher
College of Nursing
Citation
서인주 and 박정숙. (2010). 일 지역 컨택센터 상담사의 건강증진행위와 건강문제에 관한 연구. 한국산업간호학회지, 19(1), 14–27.
Type
Article
ISSN
1225-9586
URI
https://kumel.medlib.dsmc.or.kr/handle/2015.oak/36415
Appears in Collections:
2. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학)
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