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직장 내 괴롭힘에 대한 간호단위 관리자의 대응 양상: Q 방법론 적용

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Issued Date
2019-02
Abstract
간호사 직장 내 괴롭힘은 최근 이슈화된 사회적 문제로 간호 조직적으로도 심각한 문제이며, 이 문제의 해결에 있어 간호단위 관리자는 중요한 역할을 담당하고 있다. 이에 본 연구에서는 직장 내 괴롭힘에 대한 간호단위 관리자의 대응 양상을 확인하고자 Q 방법론을 적용하여 수행하였다. 문헌고찰과 개별 심층면담을 통해 구성한 Q 모집단을 분석하여 총 36개의 Q 표본을 선정하였고, 일개 광역시 소재 상급종합병원 2곳과 종합병원 1곳에서 근무 중인 간호단위 관리자 30명을 P 표본으로 선정하여 Q 분류를 진행하였다. PC-QUANL 프로그램을 이용하여 자료를 분석하고, 주요인분석 방법을 이용하여 Q 요인분석을 시행하였다. 연구결과 직장 내 괴롭힘에 대한 간호단위 관리자의 대응 양상은 다섯 가지 유형으로 확인되었다. 유형Ⅰ ‘공감적 이해 촉진형’은 직장 내 괴롭힘을 해결하기 위해 개인적 접근방식을 선택하여 상대방의 성향을 존중하고 서로의 입장을 이해하도록 하는 유형이다. 유형Ⅱ ‘조화와 화합의 팀 접근형’은 평소 간호단위 관리자에게 편하게 보고할 수 있는 분위기 조성과 조화로운 근무분위기와 소속감을 강조함으로써 이 문제를 해결하려는 유형이다. 유형Ⅲ ‘예방적 조직관리형’은 직장 내 괴롭힘을 조직적인 문제로 심각하게 생각하고, 예방을 중요시하는 유형이다. 유형Ⅳ ‘소극적 관망형’은 관점에 따라 직장 내 괴롭힘은 다르게 받아들일 수 있으며, 상황마다 해결방식이 다를 수 있어 적극적으로 개입하여 해결하기 보다는 지켜보기도 하고, 주저하기도 하는 유형이다. 유형Ⅴ ‘주도적 적극 개입형’은 직장 내 괴롭힘을 발견하기 위해 평소 부서원의 표정과 행동을 관찰하고 있었으며, 직장 내 괴롭힘의 상황에서 즉시 개입하여 본인이 나서서 해결하기 위해 적극적으로 노력하는 유형이다. 이상의 연구결과를 종합해 볼 때, 간호단위 관리자들은 직장 내 괴롭힘의 예방과 해결을 위해 여러 가지 방법으로 대응하고 있음을 알 수 있었다. 따라서 직장 내 괴롭힘에 대한 간호단위 관리자의 해결능력을 향상시키기 위해 본 연구를 통해 확인된 간호단위 관리자의 대응 유형별 특성을 고려한 리더십 훈련, 교육 프로그램 및 대응 매뉴얼 개발을 포함한 시스템의 확립이 필요하다.
Recently, it has been reported that bullying in the nursing workplace is a prominent social issue affecting human resource management for clinical nurses. In this study, Q methodology was used to investigate the responding patterns of nursing unit managers to workplace bullying. Thirty six Q samples were selected from Q population listed by literature reviews and in-depth interviews. Thirty nursing unit managers from two tertiary general hospitals and one general hospital in a metropolitan area participated as P samples, and performed Q sorting. The data were analyzed by PC-QUANL program, and principal component factor analysis was used for Q factor analysis.The results demonstrated the five types of responding patterns to workplace bullying of the participants. Type Ⅰ was the sympathetic–understanding acceleration type which focused on personal approach and accelerating the understanding of the other side’s position. Type Ⅱ was the harmonious-team approaching type which focused on teamwork and creating harmonious atmospheres. Type Ⅲ was the preventive–organizational management type which focused on prevention and considered workplace bullying to the problem for nursing organizations. Type Ⅳ was the passive-observation type which was hesitant to involve in problems and did not execute active interventions and solutions. Type Ⅴ was the leading-active intervention type which focused on immediate solution for workplace bullying and an active approach.In conclusion, nursing unit managers responded to prevent and solve workplace bullying in various ways, such as sympathetic, harmonious, preventive, observative or active ways. Therefore, it is necessary to develop and conduct appropriate leadership training, education and intervention programs according to the responding patterns of nursing unit managers identified in the present study.
Alternative Title
Responding Patterns to Workplace Bullying of Nursing Unit Managers: Application of Q Methodology
Awarded Date
2019-02
Degree
석사
Citation
최진규. (201902). 직장 내 괴롭힘에 대한 간호단위 관리자의 대응 양상: Q 방법론 적용.
Type
Thesis
URI
https://kumel.medlib.dsmc.or.kr/handle/2015.oak/41667
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2. College of Nursing (간호대학) > 석사
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