계명대학교 의학도서관 Repository

목표기반 시나리오(Goal-based Scenario)를 활용한 의료윤리 e-러닝 콘텐츠의 개발과 적용

Metadata Downloads
Affiliated Author(s)
김재범박남희박준철
Alternative Author(s)
Kim, Jae BumPark, Nam HeePark, Joon Cheol
Journal Title
교육정보미디어연구
ISSN
1229-7291
Issued Date
2015
Keyword
Medical EthicsGoal-based scenarioE-learningADDIESatisfaction
Abstract
The purposes of this study were to develop e-learning contents of Medical Ethics for students based on ‘Goal-based
Scenario’(GBS) and to explore learners’ satisfaction in the e-learning modules. It was designed to improve the critical
thinking, self-directed learning and high motivated and active learning of medical students based on ‘learning by
doing’. Five content experts and two instructional designers conducted a need assessment for the curriculum and
decided to develop four contents, namely, ‘research ethics’, ‘withdrawing life sustaining treatment’, ‘organ donation’,
and ‘induced abortion’. We developed seven components of GBS: learning goal, mission, cover story, role, scenario
operation, resource, and feedback, and up-loaded the contents onto the homepage of the e-learning consortium of
Korean medical schools. In 2014, Y medical school in Daegu employed the contents as part of the introductory
curriculum for pre-medical students. Fifty-three students evaluated the e-learning modules in the end of the semester.
There were no significant differences between satisfactions of e-learning modules and debate modules. Except of
‘understandable terms’, there were significant differences in satisfaction levels between positive and negative groups of
e-learning. GBS based e-learning contents could be compatible resources for pre-learning in medial ethics. The results
suggest that longitudinal and integrated studies for applying ‘learning by doing’ in medical ethics need to be
conducted.
Key words : Medical Ethics, Goal-based scenario, e-learning, ADDIE, satisfaction
본 연구는 목표기반 시나리오에 따라 의과대학생을 위한 의료윤리 e-러닝 콘텐츠를 개발하고, 개발
된 e-러닝 모듈에 대한 학습자 만족도를 탐색하기 위한 것이었다. 이 콘텐츠들은 경험학습 원리에 기
반하여 의과대학생의 비판적 사고와 자기주도 학습 및 높은 동기와 적극적인 학습을 증진시키기 위하
여 설계되었다. 5명의 내용 전문가와 2명의 교수설계자들이 교육과정을 위한 요구분석을 실시하였으
며, ‘임상시험에서의 연구자윤리’, ‘연명치료중단’, ‘장기기증과 매매’, ‘인공유산’의 4개 주제를 선정하
였다. 목표기반 시나리오의 7개 요소인 학습목표, 미션, 커버스토리, 역할, 시나리오 활동, 학습자원 및
피드백 요소들을 개발하였으며, 한국의과대학 e-러닝 컨소시움의 홈페이지에 탑재하였다. 2014년, 대구
소재 Y의과대학에서 의예과 학생들을 위한 의학개론 교육과정에서 이들 콘텐츠를 활용하였다. 53명의
학생들이 학기말에 e-러닝 모듈에 대하여 평가하였으며, e-러닝 모듈과 기존의 디베이트 모듈에 대한
만족도 간에는 유의한 차이가 없었다. 그러나 ‘이해하기 쉬운 용어의 사용’ 항목을 제외하고 모든 항
목에서 e-러닝 긍정집단과 부정집단 간 유의한 만족도의 차이가 있었다. 본 연구의 결과에 근거하여
목표기반 시나리오에 따라 개발된 e-러닝 콘텐츠들은 의료윤리 교육에서 사전학습에 적합한 자료로
사용될 수 있을 것이다. 추후 의료윤리 교육에서의 경험학습 적용을 위한 장기적이면서도 통합적인
연구가 요구된다.
주제어 : 의료윤리, 목표기반 시나리오(GBS), e-러닝, ADDIE, 만족도
Alternative Title
Development and Implementation of e-learning Contents of Medical Ethics based on 'Goal-based Scenario'
Department
Dept. of Thoracic & Cardiovascular Surgery (흉부외과학)
Dept. of Obstetrics & Gynecology (산부인과학)
Publisher
School of Medicine
Citation
천경희 et al. (2015). 목표기반 시나리오(Goal-based Scenario)를 활용한 의료윤리 e-러닝 콘텐츠의 개발과 적용. 교육정보미디어연구, 21(4), 711–731. doi: 10.15833/KAFEIAM.21.4.711
Type
Article
ISSN
1229-7291
DOI
10.15833/KAFEIAM.21.4.711
URI
https://kumel.medlib.dsmc.or.kr/handle/2015.oak/32937
Appears in Collections:
1. School of Medicine (의과대학) > Dept. of Obstetrics & Gynecology (산부인과학)
1. School of Medicine (의과대학) > Dept. of Thoracic & Cardiovascular Surgery (흉부외과학)
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.