계명대학교 의학도서관 Repository

발달장애 아동을 위한 어머니 건강교육프로그램이 자녀 건강관리행위와 양육스트레스에 미치는 효과

Metadata Downloads
Author(s)
김혜영
Alternative Author(s)
Kim, Hye Young
Publication Year
2016
Keyword
Developmental disabled childMotherHealth careParenting stressHealth education
Abstract
This study was conducted to develop a health education program to help mother's cope with developmentally
disabled children's health, and to test the effects of the program. The contents of the health education program were
based on the results of a discussion with experts and previous studies. The program consisted of two parts, physical
health and psychosocial health, which were measured over 4 weeks. The results of the study showed that the program
helped mothers improve the level of health care and reduce parenting stress level. These findings suggest that studies
for handicapped children's health should be conducted in the future using an interdisciplinary approach.
본 연구는 발달장애 아동을 가진 어머니를 대상으로 한 건강교육프로그램을 개발하고 건강관리행위와 양육스트레스
수준을 비교하여 효과를 검정한 비동등성 사전사후 대조군 실험설계 연구이다. 연구대상자는 발달장애 아동의 어머니로 실
험군 28명과 대조군 26명으로 총 54명이다. 건강교육프로그램은 전문가 집단 토론과 선행연구들을 토대로 하여 개발하였으
며, 프로그램 적용은 주 2회 교육으로 총 4주간 이루어졌다. 프로그램의 전반 2주간은 신체적 건강교육 내용이며, 후반 2주간
은 사회심리적 교육내용으로 구성하였다. 사전, 사후, 추후를 통해 자료 수집을 하였으며, 수집된 자료는 repeated measure
ANOVA를 통해 분석하였다. 연구결과 프로그램 적용 전, 프로그램 적용 후, 그리고 4주후에 따라 건강관리행위 수준은 향상
되고, 양육스트레스는 유의하게 감소하는 것을 확인하였다. 또한 실험군이 대조군에 비해 유의한 차이를 보였다. 이러한 결과
는 본 연구를 통해 개발된 건강교육프로그램이 대상자의 건강요구에 적합하였고, 건강관리행위 수준 향상과 양육스트레스를
감소시키는 데 효과적임을 알 수 있었다. 향후에도 발달장애 아동의 건강증진을 위해 다양한 건강교육프로그램 개발과 연구
가 지속되어야 할 것이다.
Alternative Title
The Effect of the Health Education Program for Mothers with Developmental Disabled Children on Health Care Behavior and Parenting Stress
Department
Dept. of Nursing (간호학)
Publisher
College of Nursing
Citation
한국산학기술학회논문지, Vol.17(6) : 338-346, 2016
Type
Article
ISSN
1975-4701
DOI
10.5762/KAIS.2016.17.6.338
URI
http://kumel.medlib.dsmc.or.kr/handle/2015.oak/33335
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.