뇌졸중 환자의 증상별 퇴원교육 프로그램의 효과
- Author(s)
- 백주연
- Issued Date
- 2012-06
- Abstract
- The purpose of this study was to evaluate the effects of individualized symptom-based discharge education for stroke patients on knowledge about preventing recurrent stroke, health promotion behavior and self-efficacy.
Data collection and experimental management were conducted on stroke patients who were admitted to the neurologic department of K University Hospita from August. 1. 2011 to March. 20. 2012. The subjects in this study were 42 patients (intervention group 20, control group 22). The educational program was developed based on research results regarding educational needs of stroke patients and care-givers and also on recommendations from the American Stroke Association and Korean Stroke Society. It consists of six domains (hemiparalysis, speech disorder, swallowing difficult, dysesthesia, cognitive disorder and visual disturbance) and was confirmed by 6 experts (2 professors in nursing college, 1 neurologist, 1 head nurse and 2 nurses in neurology ward with experience more than 5 years). To avoid contamination between groups, we recruited a control group (n=22) which received usual discharge education. the intervention group (n=20) received individualized symptom-based discharge education 7~10 days after admission, and repeated education and counseling on the discharge day. At baseline and two weeks following the discharge, the knowledge about preventing recurrent stroke, health promotion behavior and self-efficacy were measured.
The results of this study were as follows:
1. The score of knowledge about preventing recurrent stroke was higher in the intervention group than the control group(t=3.74, p=.001).
2. The score of health promotion behavior was higher in the intervention group than the control group(t=4.38, p<.001).
3. The score of self-efficacy was higher in the intervention group than the control group (t=3.32, p=.002).
These results show that a symptom based discharge education program is an effective nursing intervention tool which enhances knowledge about preventing recurrent stroke, health promotion behavior, and self-efficacy of stroke patients. Since stroke patients report different symptoms based on the damaged region in their brain, individualized symptom-based education may be more effective rather than usual discharge education on knowledge about preventing recurrent stroke, health promotion behavior and self-efficacy.
본 연구는 뇌졸중으로 입원한 환자들의 이차예방을 위한 증상별 퇴원교육 프로그램을 실시하여 뇌졸중 이차예방 지식, 뇌졸중 건강증진행위, 뇌졸중 자기효능감에 미치는 효과를 규명하고자 시행한 비동등성 대조군 전후 시차설계이다. 자료수집 및 실험처치는 2011년 8월 1일부터 2012년 3월 20일까지 D광역시 소재 K 대학병원 신경과 병동에 입원한 뇌졸중 환자를 대상으로 실시하였으며 총 42명(실험군 20명, 대조군 22명)을 대상으로 하였다. 증상별 프로그램 개발은 뇌졸중 환자와 돌봄제공자를 대상으로 한 교육요구도관련 선행연구와 American Stroke Association, 대한뇌졸중학회의 교육자료를 바탕으로 하였다. 교육내용은 6개의 영역(마비, 언어장애, 삼킴장애, 감각장애, 인지장애, 시야장애)로 나누어 구성하였으며 6명의 전문가(간호학 교수 2인, 신경과 의사 1인, 신경과 병동 수간호사 1인, 신경과 병동 5년 이상 간호사 2인)에게 타당도를 검정하였다. 실험군(n=20)은 입원 7~10일 후 증상별 퇴원교육 프로그램을 교육하였고, 퇴원 당일 질의응답 및 상담실시, 유인물을 제공하였다. 사전조사를 실시하고, 퇴원 2주 후 외래방문시 뇌졸중 이차예방 지식, 뇌졸중 건강증진행위, 뇌졸중 자기효능감을 측정하였다.
본 연구 결과는 다음과 같다.
제 1가설: ‘증상별 퇴원교육을 받은 실험군은 일반적인 퇴원교육을 받은 대조군보다 뇌졸중 이차예방 지식 점수가 높을 것이다’는 지지되었다(t=3.74, p=.001).
제 2가설: ‘증상별 퇴원교육을 받은 실험군은 일반적인 퇴원교육을 받은 대조군보다 뇌졸중 건강증진 행위 점수가 높을 것이다'는 지지되었다(t=4.38, p<.001).
제 3가설: ‘증상별 퇴원교육을 받은 실험군은 일반적인 퇴원교육을 받은 대조군보다 뇌졸중 자기효능감 점수가 높을 것이다'는 지지되었다(t=3.32, p=.002).
이상의 결과에서 증상별 퇴원교육 프로그램이 뇌졸중 환자의 뇌졸중 이차예방 지식, 뇌졸중 건강증진행위, 뇌졸중 자기효능감을 증진시키는 효과적인 간호중재임이 확인되었다. 뇌졸중은 손상된 병변 부위에 따라 나타나는 증상이 다르므로 증상별 퇴원교육이 일반적인 퇴원교육 보다 뇌졸중 이차예방지식, 뇌졸중 건강증진행위, 뇌졸중 자기효능감에 효과적인 것으로 생각된다.
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