정신보건센터에 근무하는 정신보건간호사의 직무만족에 관한 연구
- Author(s)
- 유광자
- Issued Date
- 2009-12
- Abstract
- Purpose: The study measured job satisfaction through researched job satisfaction of mental health nurse, understanded factors influence of satisfaction and supported mental health nurse's growth of quality.
Methods: This study conducted a questionnaire survey among 151 mental health nurse of mental health center throughout the whole from september 14st to october 14st, 2009. collected data were analyzed using the SPSS/WIN 15.0 statistics package with frequency analysis, ANOVA, correlation and regression analysis.
Results:
1. Regarding the age distribution of subject, those at 30 older accunted for the highest percentage. In term of the number of working one year or shorter accounted the top percentage, while 7year or longer only took up 18.5%. The longer the career of nurse, the greater the job satisfaction. The degree of perceived job satiafaction among psychiatric mental health nurse in mental health center was 3.25 point when 5-point scale
There are statistically significant differences the job satisfation according to total carrier of mental health field(f=1.241, p=.007), mental health nurse credentials field(f=2.781, p=.043).
2. The analyzed data showed that research target have 3.25 job satiafaction score; 3.69 self-esteem score; 3.71 Job Characteristics score; 3.11 organizational characteristics score; 2.91 role conflict score. Those average score were higher than middle score measurement for every variable.
3. Job satisfaction has positive relationship with Job characteristics factors(r=0.50 p<.001), organizational characteristics(r=0.71 p<.001), role conflict(r=-0.40 p<.001), self-esteem(r= 0.25 p=.002).
4. The expiained variance for metal health nurse job satisfaction was 64.4%. the date further indicate that reward systems, leadership, role conflict, self-esteem were the most significant determinants of nurse job satisfaction.
Conclusion: ln conclusion, important of job satisfaction the Director of the Leadership Team, reward systems, role conflict, self-esteem were important factor influencing job satisfaction. A proper pay and reward system have to be offered to workers to encourage higher jab satisfaction. and educational progrems will be prepared to the leadership of mental health director.
본 연구는 정신보건간호사의 직무 만족도를 연구하여 직무에 대한 만족을 측정하고 그 영향에 미치는 요인을 파악하여 정신보건간호사들의 질적 성장에 도움을 주고자 한다.
방법: 전국 정신보건센터 정신보건간호사 151명을 대상으로 2009년 9월 14일부터 10월14일까지 설문조사하였으며 수집된 자료는 spss/win 15.0을 이용하여 빈도분석, 일원량분석(anova), 상관관계, 회귀분석을 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
1. 대상자들의 연령은 30대가 가장 많았으며, 센터 근무경력은 2년 미만 또는 짧은 기간이 가장 많았으며 7년 이상의 경우 18.5%였다. 근무연수가 높을수록 직무만족도가 높았다. 대상자들의 직무만족 점수는 5점 만점에 3. 25점이며 개인적 특성에 따른 직무만족도는 정신보건센터의 총 근무경력(f=1.241, p=.007), 정신보건간호사로서의 경력(f=2.781, p=.043)이 높을수록 직무만족도가 높았다.
2. 직무만족도는 5점 만점에 평균 3.25점으로 나타났으며 자아존중감 3.69점, 직무특성 3.71점, 조직특성 3.11점, 역할 갈등 2.91점으로 나타났으며 모든 변인들은 척도의 중간보다 높았다.
3. 직무만족도는 직무특성요인(r=0.50 p<.001), 조직특성(r=0.71 p<.001), 역할갈등(r=-0.40 p<.001), 자아존중감(r=0.25 p=.002)과 정적으로 상관되어 있었다.
4. 직무만족도 예측요인에서 보상체계, 리더십, 역할갈등, 직무도전성 등의 변인들이 직무만족도 전체 변량의 63%를 설명하였다.
이상의 결과를 통하여 정신보건센터 정신보건간호사의 직무만족은 여러 요인들과 상관관계가 있음을 알 수 있었고 이를 개선하기 위해서는 적정한 보수체계, 센터장과 팀장의 리더십 강화방안, 역할갈등 해소방안 등이 모색되어야 할 것이다.
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