성교육이 노인의 성지식과 성태도에 미치는 효과
- Author(s)
- 박미현
- Issued Date
- 2007-12
- Abstract
- The purpose of this study was to compare the effects of sex education by analyzing the difference of sex knowledge and sex attitude of the elderly aged 65 or more before and after applying a sex education. It is nonequivalent control group pretest-posttest design.
Research was done from September 14, 2007 to September 27, 2007 and the subjects were conveniently chosen elderly people aged 65 or more in D City (25 in experimental group from N senior welfare center and 25 in control group from D Multi-purpose senior welfare center). The data were analyzed by frequency, percentage, χ²-test and t-test for homogeneity, ANCOVA for verifying the hypothesis, Cronbach's α for the reliability of the tools in SPSS/WIN 12.0 program.
The developed sex education for the elderly consisted of three sessions. The 1st session titled ‘Happy Sex Life of the Elderly’ deals with sex life in later years, biological, psychological and socio-environmental changes in aging process and changes in sexuality due to aging, the 2nd session titled ‘ Healthy Sex Life of the Healthy Elderly’ problems with sex and health, foods for improved sex life and exercises for healthy sex life, and the 3rd session titled ‘Safe Sex Life of the Elderly’ sexually transmitted diseases, AIDS, sex devices and improvement of sex function.
The results of the study were as follows:
First, Hypothesis 1: ‘The experimental group that took part in sex education will score higher in sex knowledge than the control group that did not participate in it’, was supported(F=9.02, p=0.004). The experimental group more sex knowledge than the control group after sex education.
Second Hypothesis 2: ‘The experimental group that took part in sex education will score higher in sex attitude than the control group that did not participate in it’, was supported(F=10.26, p=0.002). The experimental group more sex attitude than the control group after sex education.
After sex education for the elderly in multi-purpose senior center, as the experimental group showed significant difference from the control group, the sex education turned out to have effect on the sex knowledge and the sex attitude. Accordingly, appropriate application of the sex education to the elderly is expected to contribute to accurate sex knowledge and uninhibited sex attitude.
본 연구는 65세 노인을 대상으로 성교육 실시 전·후 성지식 및 성태도의 차이를 분석하여 성교육의 효과를 비교하는 비동등성 대조군 전후 설계이다.
연구 기간은 2007년 9월 14일부터 9월 27까지였으며, 연구 대상은 D광역시에 소재하는 N종합복지관에 등록된 65세 이상 노인을 대상으로 임의 표출하여 총 25명은 실험군으로 선정하고, D종합복지관에 등록된 있는 65세 이상 노인 총 25명을 대조군으로 선정하였다. 자료 분석은 SPSS/WIN 12.0 프로그램을 이용하였으며, 일반적인 특성과 성교육 실시 후 대상자의 반응평가는 빈도와 백분율을 구하고 두 집단의 사전 동질성 검사는 χ2-test와 t-test, 노인성교육의 효과를 알아보는 가설검증은 ANCOVA 검증, 신뢰도는 Cronbach's α를 이용하였다.
노인 성교육은 노인의 올바른 성지식과 긍정적인 성태도 향상에 목적을 두고 1회당 80분 수업으로 총 3회로 구성되었으며, 내용으로는 1차시 ‘행복한 노인의 성’은 노년기의 성생활, 노화과정에서의 생물학적, 심리적, 사회환경적 변화, 노화에 따른 성기능 변화, 2차시 ‘건강한 노인의 성’은 성과 건강문제, 성기능 향상에 도움이 되는 음식, 건강한 성생활을 위한 운동, 3차시 ‘안전한 노인의 성’은 성병, 에이즈, 성 보조기구, 성 기능 증진으로 구성되어 있다.
본 연구의 성교육이 노인의 성지식과 성태도에 미치는 효과에 대한 구체적인 결과는 다음과 같다.
첫째, 제 1가설 : “성교육에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군에 비해 성지식 점수가 높아질 것이다.”를 검증한 결과 성교육 실시 후 실험군의 성지식이 대조군과 비교하여 통계적으로 유의하게 높아(F=9.02, p=0.004) 제 1가설은 지지되었다
둘째, 제 2가설 : “성교육에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군에 비해 성태도 점수가 높아질 것이다.”를 검증한 결과 성교육 실시 후 실험군의 성태도는 대조군과 비교하여 통계적으로 유의하게 높아(F=10.26, p=0.002) 제 2가설은 지지되었다
이상의 연구 결과를 볼 때, 종합복지관을 이용한 노인 성교육을 실시한 결과 교육 후 조사에서 실험군은 대조군과 유의한 차이를 보여 성지식과 성태도 변화에 효과가 있음을 입증하였다. 따라서 노인 성교육 적용이 올바른 성지식 향상 및 긍정적인 태도향상에 기여할 수 있으리라 사료된다.
- 공개 및 라이선스
-
- 파일 목록
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.