병원중간관리자의 리더십 유형이 조직구성원의 직무만족과 조직몰입 및 이직의도에 미치는 영향
- Author(s)
- 김소현
- Issued Date
- 2009-12
- Abstract
- 본 연구는 병원에 근무하는 조직구성원들을 대상으로 중간관리자의 변혁적 리더십과 거래적 리더십 유형에 따라서 직무만족ㆍ조직몰입ㆍ이직의도에 어떠한 영향을 미치는가를 분석하여 병원실무 환경에 적합한 리더십 방안 제시와 효율적 인력관리에 도움이 되고자 하였다.
따라서 본 연구의 모형설계는 거래적ㆍ변혁적 리더십 유형을 독립변수로 하였고, 직무만족ㆍ조직몰입ㆍ이직의도를 종속변수로 하여 연구모형을 설정하였다.
본 연구의 목적을 달성하기 위해 대구지역에 소재하는 3개 종합병원에 근무하는 직원 중 간호사, 의료기사, 관리행정직, 기술기능직을 대상으로 총 300부의 설문지를 배포한 결과 최종적으로 279부가 회수되었고 무효 응답 수 없이 279부의 설문지를 실증분석에 활용하였다.
본 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 병원 중간관리자 리더십 유형의 구성 변수가 조직구성원의 직무만족에 미치는 영향 요인으로 통계적으로 유의한 변수는 변혁적 리더십의 카리스마와 개별적 배려로 나타났으며 그 중 개별적 배려가 가장 크게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 사회문화적 환경의 변화에 따라 구성원들의 의식도 변화되어 종전에 큰 영향을 미쳤던 카리스마적 리더 보다는 부하들을 인격적으로 대우해주고 많은 관심과 배려를 해주는 개별적 배려를 가진 리더가 구성원들의 직무만족에 보다 중요한 요소임을 나타낸 것이라 할 수 있다.
둘째, 조직몰입에 대한 결과에서도 직무만족의 결과와 같이 카리스마와 개별적 배려만이 조직몰입에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 개별적 배려가 조직몰입에 가장 크게 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 이직의도의 결과에서는 변혁적 리더십의 하위변수 중 카리스마와 개별적 배려가 통계적으로 유의한 부(-)의 관계가 있는 것으로 나타났고 거래적 리더십은 하위변수 중 예외적 관리만 통계적으로 유의하였으나 이직의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 가설과 일치하지 않았다. 중간관리자의 변혁적 리더십은 거래적 리더십에 비해 구성원들의 직무에 대한 만족을 높이고 조직에 대한 충성도를 높여 이직의도를 줄이므로 조직성과를 향상시킬 수 있다고 할 수 있다.
넷째, 직무만족, 조직몰입, 이직의도의 영향요인에 대한 다중회귀분석 결과에 영향을 미치는 조사대상자의 일반적 특성 중에는 남자일수록, 지위가 높을수록, 교육수준이 높을수록 직무만족과 조직몰입이 증가하였고 근무년수가 높을수록, 기술기능직의 직종일수록, 교육수준이 높지 않을수록 이직의도가 낮음을 알 수 있었다.
특히 본 연구에서는 리더십 유형 중 변혁적 리더십의 하위변수인 개별적 배려가 직무만족과 조직몰입, 이직의도에 큰 영향을 미치는 것으로 나타난 점을 고려해 볼 때 병원조직에 있어 개별적 배려를 발휘하는 리더십을 가진 중간관리자들을 발굴하고 중간관리자들의 교육이나 직무수행에 있어서 이러한 유형으로 유도해 나가는 것도 하나의 조직성과를 기대하기 위한 효율적인 조직관리라 할 수 있을 것이다.
이상 본 연구를 통해서 밝혀진 결과들이 리더십 연구자들과 경영 실무자들에게 의미 있는 정보를 제공되어 향후 리더십 연구에 있어서 다소라도 도움이 될 수 있기를 기대한다.
This study analyzed the effect of the transactional leadership or revolutional leadership of hospital middle management on organizational members' job satisfaction, organization immersion and turnover intention. The purpose of this study was to present a leadership plan proper for the actual environment of hospital and to help the efficient administration of personnel.
The research model was designed with independent variables like transactional leadership and revolutional leadership, and dependent variables like job satisfaction, organization immersion and turnover intention.
To attain the purpose, total 300 questionnaires were administered to nurses, medical engineers, administrative staff and technical engineers out of employees in 3 general hospitals in Daegu area. Among them 279 were recollected with no invalid sheet and used for positive analysis.
Followings are the results of the research.
First, as for the factors of effect that the constitutional variables of the leadership type of hospital middle management have on the organizational members' job satisfaction, statistically significant variables were the revolutional leadership charisma and personal consideration. The personal consideration was found out to be the most influential. This shows that the change of social and cultural environment has changed the consciousness of members. Therefore, the leader of personal consideration who treats his subordinates respectfully and shows interest in and is considerate of them has become more important factor for job satisfaction than the charismatic leader who had a great effect before.
Second, it was found out that just like the result of job satisfaction, in the result of organization immersion too, only charisma and personal consideration has a positive(+) effect on organization immersion and the personal consideration has the greatest effect on organization immersion.
Third, it was found out that in the result of turnover intention, the charisma and personal consideration out of subordinate variables of revolutional leadership shows statistically significant, negative(-) relationship. As for transactional leadership, only exceptional administration out of subordinate variables was statistically significant, but had a positive(+) effect on turnover intention, so it was not agreed with the hypothesis. The revolutional leadership of hospital middle management raise members' job satisfaction and loyalty to the organization more than the transactional leadership and reduces the turnover intention, and it can be said to improve organizational accomplishment.
Lastly, the multiple regression analysis showed the general characteristics that had an effect on job satisfaction, organization immersion and turnover intention. The more likely the subjects are male, the higher the position is, and the higher the education level is, the job satisfaction and organization immersion increases. The longer the working year is, the more likely it is technical engineer and the lower the educational level is, the turnover intention is low.
We should consider that the individual consideration, a subordinate variable of revolutional leadership out of leadership types has a great effect on job satisfaction, organization immersion and turnover intention in this study. Therefore it must be an efficient organizational administration to expect an organizational accomplishment that we should discover hospital middle management who has a personally considerate leadership and apply above facts to education or performance of middle management.
It is expected that above findings through this study will be a significant information to leadership researchers and practical administrators and be a help of the leadership research afterwards.
- Alternative Title
- A Study on the Effect of the Leadership Type of Hospital Middle Management on Organizational Members' Job Satisfaction, Organization Immersion and Turnover Intention
- Awarded Date
- 2010-02
- Degree
- 석사
- Citation
- 김소현. (200912). 병원중간관리자의 리더십 유형이 조직구성원의 직무만족과 조직몰입 및 이직의도에 미치는 영향.
- Type
- Thesis
- Source
- http://dcollection.kmu.ac.kr//jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000009056
- URI
- https://kumel.medlib.dsmc.or.kr/handle/2015.oak/11690
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- 1. School of Medicine (의과대학) > 석사
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