간호대학생의 주관적 안녕감 영향 요인
- Author(s)
- 전원희; 차경숙; 이기령
- Keimyung Author(s)
- Jun, Won Hee
- Department
- Dept. of Nursing (간호학)
- Journal Title
- 한국간호교육학회지
- Issued Date
- 2015
- Volume
- 21
- Issue
- 2
- Keyword
- Gratitude; Interpersonal relation; Well-being; Nursing student
- Abstract
- Purpose: This study was conducted to investigate the factors that affect subjective well-being in nursing students. Methods: A total of 236 nursing students participated in the study. Data was collected from November through December 2013 using a self-reporting questionnaire that surveyed the level of gratitude, interpersonal relationship ability, subjective happiness, and life satisfaction. Data was analyzed by descriptive analysis, t-test, ANOVA, Pearson correlation coefficients and multiple regression with the SPSS/WIN 18.0 program. Results: Subjective happiness positively correlated with gratitude (r=.41, p<.001) and interpersonal relationship ability (r=.55, p<.001). Life satisfaction positively correlated with gratitude (r=.53, p<.001) and interpersonal relationship ability (r=.37, p<.001). Significant predictors of subjective happiness included gratitude (β=.38, p<.001), interpersonal relationship ability (β=.28, p<.001) and major satisfaction (β=.17, p=.002). The regression model explained 39.3% of subjective happiness. Significant predictors of life satisfaction included gratitude (β=.42, p<.001), academic achievement (β =.15, p=.006), interpersonal relationship ability (β=.16, p=.008) and major satisfaction (β=.12, p=.035). The regression model explained 35.3% of life satisfaction. Conclusion: To improve subjective well-being among nursing students, nurse educators should develop educational intervention programs to promote gratitude and interpersonal relationships.
본 연구는 간호대학생의 감사성향, 대인관계능력과 주관적 안녕감 정도를 파악하고 주관적 안녕감에 영향을 미치는 요인을 규명하기 위해 실시된 서술적 조사연구이다. 본 연구에서 주관적 행복감에 영향을 미치는 요인은 감사성향, 대인관계능력과 전공만족도이며, 삶의 만족도에 영향을 미치는 요인은 감사성향, 학업성적, 대인관계능력, 전공만족도였다. 본 결과를 바탕으로 간호대학생의 감사성향과 대인관계능력을 증진시키고, 전공만족도와 학업성취를 돕는 것이 간호대학생의 주관적 안녕감을 증진시킬 수 있는 효과적인 전략일 것으로 사료된다. 본 연구는 간호대학생의 주관적 안녕감 증진을 위한 중재방안으로 감사성향과 대인관계능력의 활용 가능성을 확인하였다는 점에서 간호학적 의의가 있다. 본 연구결과를 토대로 다음과 같이 제언한다. 첫째, 연구 대상 및 지역을 확대하여 반복연구를 시행하고 연구결과를 일반화할 필요가 있다. 둘째, 주관적 안녕감에 영향 변인들에 대한 구조적 모형을 구축하여 검증하는 후속연구를 제언한다. 셋째, 본 연구결과를 반영하여 주관적 안녕감 증진프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는 후속연구를 제언한다.
- 공개 및 라이선스
-
- 파일 목록
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.