간호대학생의 임상실습 폭력예방 프로그램의 개발 및 효과
- Author(s)
- 정윤화
- Issued Date
- 2020-02
- Abstract
- 본 연구는 간호대학생의 임상실습 시 의사소통 자기효능감과 문제중심 대처양식의 향상, 정서중심 대처양식의 감소, 폭력대처 행위능력 관찰점수 향상을 위한 폭력예방 프로그램을 개발하고 적용하여 그 효과를 점증하기 위한 목적으로 실시되었다. 폭력예방 프로그램은 김창대 등(2011)의 개념모형과 Kirkpatrick (1994)의 평가모형을 근거로 8회기로 구성되었다. 연구설계는 비동등성 대조군 전, 후, 추후 시계열의 유사실험설계이다. 자료수집 기간은 2019년 5월부터 2019년 9월까지 이루어졌으며, 연구대상은 G도 일개 대학 4학년을 대상으로 하였으며, 실험군 22명, 대조군 23명 이었다. 자료분석은 SPSS/WIN 25.0 Program을 이용하여, 사전 동질성 검증은 Chi-square test와 Fisher's exact test, Levene's Test, 가설검증은 Mann Whitney U-test를 이용 하였고, 추가 검증으로 효과의 지속성여부를 검증하고자 반복측정 분산분석을 통해 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 1) 폭력예방 프로그램에 참여한 실험군은 대조군 보다 의사소통 자기효능감 점수가 유의하게 높지 않은 것으로 나타났다(F=.83, p=.437). 2) 폭력예방 프로그램에 참여한 실험군은 대조군 보다 문제중심 대처양식 점수가 유의하게 높은 것으로 나타났다(F=20.77, p<.001). 3) 폭력예방 프로그램에 참여한 실험군은 대조군 보다 정서중심 대처양식의 개체내 효과, 상호작용효과는 유의하게 높은 것으로 나타났다(F=12.03, p<.001). 4) 폭력예방 프로그램에 참여한 실험군은 대조군 보다 폭력대처 행위능력의 관찰평가 점수는 높은 것으로 나타났다(U=70, p<.001). 이상의 결과로 폭력예방 프로그램은 간호대학생의 문제중심 대처양식의 향상, 정서중심 대처양식의 감소, 폭력대처 행위능력을 향상시키는 효과적인 중재로 검증되었다. 따라서 간호대학생에게 적용한 폭력예방 프로그램은 향후 학교의 간호학과와 실습기관에 적용해 실습 시 폭력예방과 대처를 할 수 있을 것으로 사료된다.
The purpose of this study was to develop violence prevention programs to improve communication self-efficacy, problem-oriented coping style, emotion-centered coping style and ability to cope with violence for nursing student to evaluate the effects of the program. The 8-week violence prevention programs was developed based on Kim et al. (2011) model and Kirkpatrick (1994) model. A quasi-experimental design was used. The data collection period was from May 2019 to September 2019. Nursing students were selected at the 4th grade of a university in Province of G. of the students who participated in this study, 22 were in the experimental group and 23 were in the control group. Descriptive statistics were used throughout the data analysis using Chi-square, Fisher's exact test, Levene's Test, Mann Whitney U-test, and repeated measure of ANOVA by SPSS/WIN 25.0. The results of this study were as follows: 1) The experimental group didn't show significant post-test scores in communication self-efficacy score than those of the control group (F=.83, p=.437). 2) The experimental group showed significantly higher post-test scores in problem-oriented coping style than those of the control group (F=20.77, p<.001). 3) The experimental group who participated in the violence prevention program showed significantly higher intra-individual and interaction effects of the emotion-centered coping style than those of the control group (F=12.03, p<.001). 4) The experimental group who participated in the violence prevention program showed higher observation scores for ability to cope with violence than those of the control group (U=70, p<.001). In conclusion, the results showed that the workplace violence prevention program was effective in improving problem-oriented coping, emotion-centered coping style (intra-individual and interaction effects) and ability to cope with violence of nursing students. As a result, the workplace violence prevention program was proved to be an effective intervention to improve the problem-centered coping style, emotion-centered coping style (individual effect, interaction effect), and ability to cope with violence in nursing students. Therefore, the workplace violence prevention program applied to nursing students would be expected to be applied to the nursing departments and training institutions of the school in the future.
- 공개 및 라이선스
-
- 파일 목록
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.