코로나시대, 해부학교육의 현황과 전망
- Author(s)
- Hyung wook Kwon; Jae-Ho Lee; Jeong hyun Park
- Keimyung Author(s)
- Lee, Jae Ho
- Department
- Dept. of Anatomy (해부학)
- Journal Title
- 해부·생물인류학
- Issued Date
- 2022
- Volume
- 35
- Issue
- 1
- Keyword
- Corona era; Anatomical education; Online class; Flipped learning; 코로나시대; 해부학교육; 비대면강의; 거꾸로학습
- Abstract
- Anatomy is a subject that allows medical students to understand the structure of a healthy human three-dimensionally through lectures and practice before learning human diseases. Due to its academic characteristics, it is difficult to expect sufficient educational effects of face-to-face education curriculum in current Corona era. Thus, this study is to confirm the changes of teaching method under the pandemic of Corona and estimate prospective trends of anatomical education in the future. A survey was conducted by distributing questionnaires to 44 professors majored in anatomy. The contents of the questionnaire were the pattern of lecture and practice, academic achievement and satisfaction of anatomy subject in the first semester of 2021. As a result, the patterns of lectures and practice varied according to universities. Most of the lectures were conducted online class, and dissection practice was conducted offline (face to face). The academic achievements of students in both lectures and practice were lowered or unchanged. The students' satisfaction levels about lectures were increased. However, those about practices were decreased. The professors estimated that lecture pattern would be changed into a more complex form, but they did still want to apply traditional offline lectures in post-Corona era. Also, they preferred the dissection practice in offline manner during and after Corona pandemic. To secure faculties resources was necessary for the introduction of flipped learning and educational video. In conclusion, it may be impossible to return to previous method of anatomy education in the post-Corona era. We should gather wisdom to actively utilize the well-developed audiovisual tools, and to suggest a new paradigm of anatomical education in the post-Corona era.
해부학은 의학을 전공하는 학생들이 질병에 대해 학습하기에 앞서 건강한 사람의 몸속 구조를 이론강의와 실습을 통하여 3차원적으로 이해하는 학문이다. 이와 같은 학문적 특성상 현재와 같은 코로나시대에 비대면으로 진행되는 교육과정에서는 충분한 교육효과를 기대하기는 어렵다. 따라서, 코로나로 인한 교육환경의 변화에 따른 대학별 해부학교육 현황을 설문조사를 통해 확인하고, 포스트 코로나시대에 해부학교육에 대한 방향을 제시하고자 하였다. 국내 44명의 의과대학/의학전문대학원 해부학교실의 교원을 대상으로 설문지를 배포하여 설문조사를 진행하였다. 설문 내용은 2021년 1학기 맨눈 (육안)해부학 과목의 이론강의 및 실습방식, 학업성취도, 학생만족도에 대한 것이었다. 설문조사 결과, 대학에 따라 이론강의 및 실습의 진행방식이 다양하였다. 대부분의 대학에서 이론강의는 비대면으로 진행하였고, 해부실습은 대면으로 진행하였다. 학생들의 학업성취도는 이론과 실습 모두 낮아지거나 변화가 없었다. 학생들의 만족도는 이론강의는 높아졌고, 실습은 낮아졌다. 코로나 이후의 해부학 이론강의는 복합적인 새로운 형태로 바뀔 것이라고 예상하였으나, 실제로 본인은 대면강의를 하겠다고 하였다. 해부실습은 이전과 동일하게 대면실습으로 진행할 것으로 예상하였다. 이를 위해 거꾸로학습이나 영상제작에 대해서는 보통 수준 정도로 필요하다고 하였으며, 이러한 변화를 위해서는 교원확충과 교수업적평가 반영이 필요하다고 하였다. 결론적으로, 포스트 코로나시대에는 해부학교육에 있어서 이전 방식으로의 완전한 회귀는 어려울 것으로 판단되며, 코로나시대에 제작되었던 많은 시청각자료를 적극 활용함과 아울러 그에 상응하는 해부학 교육방식의 변화를 꾀하도록 지혜를 모아야 할 것이다.
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