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보호동기 이론을 적용한 아동 성학대 예방프로그램의 효과

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Author(s)
이연규
Issued Date
2022-02
Abstract
This study is designed to develop and put into use a child sexual abuse prevention program, especially for those of school age, and to validate its effectiveness.

For the design of the study, a quasi-experimental design of time series was adopted for a nonequivalent control group that was given with a pretest, a posttest, and a follow-up test, and a total of 22 fourth graders, registered in children’s centers in the city of G, were recruited as the control and experimental groups of the study. The child sexual abuse prevention program was carried out for 40 minutes twice a week for three weeks, and the guide to sexual abuse prevention was provided to the control group. For data analysis, SPSS/WIN 22.0 was adopted and the generalized estimation equation (GEE) was used to validate a hypothesis.

The results are as follows:
1) First hypothesis: ‘The sexual abuse recognition score of the experimental group participating in the child sexual abuse prevention program will be different from that of the control group as time passes.’ As a result, sexual abuse recognition’s interaction effect with the groups was found to be statistically significantly different from that with the passage of time (χ2=26.72, p<.001). It demonstrated a significant difference between the experimental and control groups (χ2=10.56, p<.001), or depending on the passage of time (χ2 =14.31, p<.001). Therefore, the first hypothesis was supported.

2) Second hypothesis: ‘The self-efficacy score of the experimental group participating in the child sexual abuse prevention program will be different from that of the control group as time goes by.’ Self-efficacy’s interaction effect with the groups was found to be statistically significant different from that with the passage of time (χ2=13.61, p<.001). Although it showed a statistically significant difference depending on the passage of time (χ2=10.95, p<.001), none was found between the groups (χ2=3.57, p=.059). Therefore, the second hypothesis was supported.

3) Third hypothesis: ‘The sexual abuse response score of the experimental group taking part in the child sexual abuse prevention program will be different from that of the control group as time passes.’ The interaction effect of sexual abuse response with the groups was estimated to be statistically significantly different from that with the passage of time (χ2=13.21, p<.001). However, it did not indicate any significant difference between the groups (χ2=0.96, p=.328) or depending on the passage of time (χ2=2.53, p=.111). Therefore, the third hypothesis was supported.

Based on the above-mentioned results, the child sexual abuse prevention program was proved to be an effective mediator to enhance their abilities to recognize sexual abuse, improve their self-efficacy, and reinforce their response to sexual abuse. Therefore, this study is expected to serve an effective mediator by contributing to preventing child sexual abuse through a sexual abuse prevention program.
본 연구는 학령후기 아동을 대상으로 성학대 예방프로그램을 개발하고 적용하여 그 효과를 검증하기 위한 목적으로 실시되었다.

연구설계는 비동등성 대조군 전, 후, 추후 시계열의 유사실험 설계였으며, 연구대상은 G시의 지역아동센터에 등록된 4학년 학생들로 실험군과 대조군 각 22명이었다. 아동 성학대 예방프로그램은 실험군에게 주 2회, 매회 40분, 3주간 시행되었으며, 대조군에게는 성학대 예방가이드를 제공하였다. 자료분석은 SPSS/WIN 22.0 프로그램을 이용하였으며, 가설검정은 일반화 추정방정식(GEE)을 실시하였다.

연구결과는 다음과 같다.
1) 제 1가설: ‘아동 성학대 예방프로그램에 참여한 실험군은 대조군보다 시간 경과에 따라 성학대 인지 점수에 차이가 있을 것이다.’ 그 결과 집단과 시간경과의 교호작용이 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(χ2=26.72, p<.001). 집단간과(χ2=10.56, p<.001), 시간의 경과에 따라서도 실험군과 대조군 간에 유의한 차이가 나타났다(χ2 =14.31, p<.001). 따라서 제 1가설은 지지 되었다.

2) 제 2가설: ‘아동 성학대 예방프로그램에 참여한 실험군은 대조군보다 시간의 경과에 따라 자기효능감 점수에 차이가 있을 것이다.’ 자기효능감은 집단과 시간경과의 교호작용이 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(χ2=13.61, p<.001). 시간경과는 통계적으로 유의한 차이가 있었으나(χ2=10.95, p<.001), 집단 간에는 유의한 차이가 없었다(χ2=3.57, p=.059). 따라서 제 2가설은 지지 되었다.

3) 제 3가설: ‘아동 성학대 예방프로그램에 참여한 실험군은 대조군보다 시간의 경과에 따라 성학대 대처능력 점수에 차이가 있을 것이다.’ 성학대 대처능력은 집단과 시간 경과의 교호작용이 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(χ2=13.21, p<.001). 그러나 집단 간(χ2=0.96, p=.328)과 시간경과(χ2=2.53, p=.111)에 따라서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 따라서 제 3가설은 지지 되었다.

이상의 결과로 아동성학대 예방프로그램은 성학대 인지, 자기효능감, 성학대 대처능력 향상에 효과적인 중재로 검증되었다. 따라서 본 연구는 성학대 예방프로그램을 통한 아동들의 성학대 예방에 기여할 수 있는 효과적인 중재로 활용될 수 있을 것이다.
Alternative Title
Effect of Child Sexual Abuse Prevention Program Applying Protective Motivation Theory
Awarded Date
2022-02
Degree
박사
Type
Thesis
Source
http://www.dcollection.net/handler/kmu/000000119922
URI
https://kumel.medlib.dsmc.or.kr/handle/2015.oak/44600
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2. College of Nursing (간호대학) > 박사
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