비대면 실습교육을 경험한 신규간호사의 간호실무준비도, 임상간호인성이 재직의도에 미치는 영향
- Author(s)
- 오희영
- Issued Date
- 2022-08
- Abstract
- This study was designed to examine nursing practice readiness, clinical nursing character, and retention intention in new nurses experienced non-face-to-face practice education and to identify factors influencing their retention intention. The data were collected from February 15, 2022 to March 3, 2022. A total of 146 new nurses who experienced non-face-to-face practice education and worked as a nurse for 6~12 months in a general or tertiary hospital were included. Data were analyzed using the t-test, ANOVA, Scheffé test, Pearson’s correlation analysis, and multiple regression analysis with the SPSS/WIN 25.0 program.
The findings were as follows: first, the mean score of nurses’ retention intention was 4.33 points. Retention intention showed significant differences according to such general characteristics as subjective health state, easy access to vacation, satisfaction with salaries, ‘fit for aptitude and interest’ under the motivation for choosing nursing as a profession, and satisfaction nursing;
secondly, retention intention had statistically significant correlations with nursing practice readiness (r=.286, p<.001) and clinical nursing character (r=.200, p=.015); and finally, the retention intention of new nurses experienced non-face-to-face practice education was affected by nursing practice readiness (β=.20, p=.033) and general characteristics such as ‘fit for aptitude and interest’ (β=.19, p=.010) under the motivation for choosing nursing as a profession and average satisfaction (β=.35, p<.001) and satisfaction (β=.43, p<.001) with nursing. These variables had an explanatory power of approximately 32.34% (F=7.28, p<.001).
In conclusion, these findings raise a need to reinforce nursing practice readiness and enhance satisfaction with the nursing profession to increase the retention intention of new nurses that experienced non-face-to-face practice education. It is needed to develop standardized guidelines and diverse educational programs for non-face-to-face practice education at the college level and promote the systematic improvement of an education management system for new nurses at the hospital level.
본 연구는 비대면 실습교육을 경험한 신규간호사를 대상으로 간호실무준비도, 임상간호인성 및 재직의도를 확인하고, 비대면 실습교육을 경험한 신규간호사의 재직의도에 미치는 영향을 미치는 요인을 파악하기 위해 시도되었다. 본 연구는 2022년 2월 15일부터 동년 3월 3일까지 수행되었고, 전국단위 종합병원 혹은 상급병원의 비대면 실습교육을 경험한 2021년 신규간호사로 근무한지 6개월 이상 12개월 이하로 연구참여에 자발적으로 동의한 146명의 자료가 분석되었다. 자료분석은 SPSS/WIN 25.0 프로그램을 이용하여 t-test, ANOVA, Scheffé test, Pearson’s correlation analysis, multiple regression analysis로 수행되었으며, 본 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 재직의도는 평균 4.33점으로 나타났다. 재직의도는 일반적 특성 중 주관적 건강상태, 휴가 용이성, 급여 만족도, 간호직 선택 동기의 ‘적성과 흥미에 맞으므로’ 여부, 간호직 만족도에 따라 유의한 차이가 있었다.
둘째, 재직의도는 간호실무준비도(r=.286, p<.001), 임상간호인성(r=.200, p=.015)과 통계적으로 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 비대면 실습교육을 경험한 신규간호사의 재직의도에 영향을 미치는 요인은 간호실무준비도(β=.20, p=.033)와 일반적 특성 중 간호직을 택한 동기 중 ‘적성과 흥미에 맞으므로’(β=.19, p=.010), 간호직의 만족도가 보통 수준(β=.35, p<.001) 또는 만족한 경우(β=.43, p<.001)였으며, 이들 변수의 설명력은 약 32.3%였다(F=7.28, p<.001).
결론적으로, 비대면 실습교육을 경험한 신규간호사의 재직의도를 높이기 위해 간호실무준비도 강화와 간호직 만족도 향상이 필요할 것이다. 학교 차원에서는 비대면 실습교육의 표준화된 업무 가이드라인 및 다양한 교육프로그램 개발이 필요하며, 병원 차원에서는 신규간호사를 위한 체계적인 교육 관리 시스템의 개선이 필요할 것이다.
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