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재가치매노인관리를 위한 표준화환자 활용 시뮬레이션 기반 전문직 간 교육 프로그램의 개발 및 효과

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Author(s)
전수영
Issued Date
2022-02
Abstract
Purpose:
The purpose of this study was to develop and verify the effects of a simulation based interprofessional education (Sim-IPE) program for dementia management in community-dwelling elders using standard patients (SPs).

Methods:
A non-equivalent control group pre-test and post-test design was conducted. The participants were senior nursing and medical students from K university. The experimental group (n=20) participated in the Sim-IPE program on dementia management of community-dwelling elderly using SPs. The control group (n=19) received a traditional lecture. The conceptual framework of this study was based on the Simulation model of Jeffries (2005) and TeamSTEPPS teamwork model of Guimond et al (2009). The collected data were analyzed by descriptive statistics, χ2/Fisher’s exact test, t-test, Mann-Whitney U test and repeated measures ANOVA with Bonferroni post-hoc method and Text-mining analysis using the R-studio program.

Results:
The experimental group was significantly higher in readiness for IPE (p=.044), self-efficacy for IPE (p=.030), attitude of teamwork (p=.014), the process of problem solving (p=.042) and education satisfaction (p<.001) than the control group. However, there was a statistically significant increase in dementia care knowledge between groups(p=.009) and between time(p<.001). According to the Text-mining analysis of the reflection note, this program may provide an educational and beneficial experience on maintaining teamwork, connecting with community, domiciliary visiting service, monitoring subject's condition, and inter-professional cooperation.

Conclusion:
Based on the fidings, the IPE-Sim program is effective in enhancing nursing and medical students' dementia management in community-dwelling elders.
본 연구는 재가치매노인관리를 위한 표준화환자 활용 시뮬레이션 기반 전문직 간 교육 프로그램을 개발하고 적용하여 그 효과를 검정하기 위한 목적으로 실시되었다. 본 연구는 비동등성 대조군 전후 설계이며, 연구대상자는 D지역 소재 K대학교 간호대학과 의과대학에 재학 중인 학생들을 대상으로 실험군 20명과 대조군 19명 총 39명을 선정하여 자료를 수집하였다. 본 연구의 개념적 기틀은 Jeffries (2005)의 시뮬레이션 모델과 Guimond 등(2009)의 TeamSTEPPS teamwork 모델을 기반으로 하였다. 자료분석은 SPSS/WIN 25.0을 이용하여 서술적 통계와 사전 동질성 검증을 위해 χ2 test, Fisher's exact test, t-test 및 Mann-Whitney U test를 실시하였다. 가설검증은 repeated measures ANOVA와 Bonferroni 사후검증으로 분석하였다. 실험군의 자기성찰일지는 R-studio 프로그램을 이용하여 text-mining 분석을 하였다.

실험군은 시뮬레이션 교육 참여 후 전문직 간 교육에 대한 준비도, 치매케어 지식, 전문직 간 교육에 대한 자기효능감, 팀워크 태도, 문제해결과정 수행능력, 교육만족도가 대조군에 비해 통계적으로 유의하게 향상되었다. 실험군의 디브리핑 이후 자가 성찰일지 자료를 분석한 결과 잘한 점에 관한 범주는 팀워크 유지, 치매노인중심 관리 및 체계적인 보고 등의 3개 토픽, 어려웠던 점에 관한 범주는 지역사회와의 연계, 사례일지 기록, 치매 주부양자 교육 및 눈높이 중재 등의 4개 토픽, 치매관리수행에 관한 범주는 가정방문서비스, 인지선별검사, 약물 복약지도 및 인지재활프로그램 등의 4개 토픽, 우선 중재활동에 관한 범주는 인지상황 판단, 상태 모니터링, 치매 노인운동중재 및 주부양자 부담감 경감 등의 4개 토픽, 배운 점에 관한 범주는 전문직종간 협업, 공감적 경청하기 및 실감나는 경험 등의 3개 토픽으로 도출되었다.

이상의 결과로, 재가치매노인관리를 위한 표준화환자활용 전문직 간 교육 프로그램은 간호대학생·의과대학생 대상 재가치매노인관리를 위한 효과적인 중재임을 확인할 수 있었다. 따라서 본 연구는 팀워크의 핵심역량을 갖춘 보건의료 전문가 양성을 위한 교육과정으로, 향후 간호학 및 의학의 정규교육과정에 활용할 수 있을 것으로 사료된다.
Alternative Title
Development and Effects of a Sim-IPE Program for Dementia Management in Community-dwelling Elders using Standardized Patients
Awarded Date
2022-02
Degree
박사
Type
Thesis
Source
http://www.dcollection.net/handler/kmu/000000119786
URI
https://kumel.medlib.dsmc.or.kr/handle/2015.oak/44626
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2. College of Nursing (간호대학) > 박사
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