과민대장증후군 대상자를 위한 수용-전념 프로그램 개발 및 효과검증: 비대면 실시간 온라인 접근
- Author(s)
- 강희숙
- Issued Date
- 2022-08
- Abstract
- The purpose of this study was to develop and evaluate use of online acceptance and commitment (ACT) program in college student irritable bowel syndrome(IBS).
A non-equivalent control group, pretest-posttest design and the data was collectde from August 11, 2021 to December 28, 2021. A total of 50 college students with irritable bowel syndrome was recruited P city, Korea and allocated into experimental group(n = 25) and control group (n = 25). The experimental group participated in online acceptance-commitment program for 90 minutes, once a week for 6 weeks. The control group only received a handout of ACT program after finishing the study. Data were analyzed though descriptive statistics, chi-square, Fisher’s exact test, independent t-test,
Mann-Whitney U test and repeated measured ANOVA and Generalized Estimating Equations (GEE) were using SPSS/WIN 22.0.
The experimental group showed significantly decreased subjective stress (p<.001), and dysfunction in gastrointestinal symptoms than the control group. There were statistically significant differences in cognition (p<.001), visceral sensitivity (p=.005), irritable bowel syndrome symptom severity (p=.001). The experimental group showed significantly increase irritable bowel syndrome acceptance (p=.048), commitment behavior (p=.022), and irritable bowel syndrome quality of life (p<.001). There were no significant differences between experimental group and control group in objective stress (p=.794), heart rate variability was total intensity (TP) (p=.556), and parasympathetic nervous system activity (HF) (p=.760), sympathetic nervous system activity (LF) (p=.710), autonomic nervous system balance (LF/HF) (p=.330), autonomic nervous system control ability (SDNN) (p=.849). There was no significant difference between groups.
Therefore, it is necessary to online ACT program to improve IBS Psychological flexibility and decrease severity of symptoms of IBS. Furthermore, it is essential to develop a strategy for future management to developed in this study for subjects with irritable bowel syndrome was verified as an effective intervention. In the future, it is necessary to systematically develop a strategy that can be used in the field for various practical settings.
본 연구는 과민대장증후군 대상자를 위해 수용-전념프로그램을 개발하고 비대면 실시간 온라인으로 적용하며 그 효과를 검증하기 위한 목적으로 실시하였다.
연구의 설계는 비동등성 대조군 전후 설계로 자료수집기간은 2021년 8월11일부터 2021년 12월28일까지이다. 연구대상은 P시 1개 대학교의 과민대장증후군 대학생으로 대상으로 실험군 25명, 대조군 25명 이었다. 실험군에게는 수용-전념 프로그램을 비대면 실시간 온라인으로 주 1회, 90분씩 6주 제공하였고, 대조군에게는 중재 종료 8주 후에 프로그램 책자를 제공하였다. 자료 분석은 사전 동질성은 Mann-Whitney U test, independent t-test로 실시하였고, 가설 검정은 repeated measured ANOVA, GEE(Generalized Estimating Equations)로 분석을 실시하였다.
그 결과 원격화상 수용-전념 프로그램을 실시한 실험군은 대조군보다 수용행동(p=.048), 전념 행동(p=.022), 주관적 스트레스(p<.001), 위장관 증상에 대한 역기능적 인지(p<.001), 내장민감도(p=.005,), 과민대장증후군 증상의 중증도(p=.001), 과민대장증후군 삶의 질(p<.001)는 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 디스트레스(p=.049)은 2차 사후에서 유의하게 감소하였으며, 객관적 스트레스(p=.794), 자율신경계 균형은 전체 강도(TP) (p=.556), 부교감신경계 활성도(HF) (p=.760), 교감신경계 활성도(LF)(p=.710), 자율신경계의 균형도(LF/HF)(p=.330), 자율신경계 조절 능력(SDNN) (p=.849)로 두 그룹간의 유의한 차이가 없었다.
따라서 본 연구에서 개발된 과민대장증후군 대상자를 위한 수용-전념 프로그램의 실시간 온라인 접근 방법은 효과적인 중재로 검증되었다. 추후 체계적으로 학교의 학생들과 실무현장에서 활용할 수 있는 전략개발이 필요하다.
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