시뮬레이션 기반 항암제 안전관리 교육의 효과
- Author(s)
- 정윤주
- Issued Date
- 2025-02
- Abstract
- This study aimed to develop and evaluate the effectiveness of a chemotherapy safety management simulation education program for newly licensed nurses. A quasi-experimental one-group pretest-posttest design was employed, and the study was conducted from July 28 to September 20, 2024. The participants were 30 novice nurses working in chemotherapy-handling units at C University Hospital located in D Metropolitan City. The simulation-based educational program was developed through a literature review and focus group interviews and consisted of a total of three sessions, including one lecture-based pre-education session and two simulation practice sessions. Data were analyzed using SPSS Statistics 25.0 with frequency, percentage, mean, standard deviation, paired t-tests, and Friedman tests. The results showed that the participants' knowledge of chemotherapy safety management guidelines significantly improved immediately after the program compared to before and remained significantly higher two weeks after the program (Χ2=42.25, p<.001). Two weeks after participation, the implementation of chemotherapy safety management guidelines (t=-6.36, p<.001) and clinical judgment ability (t=-3.17, p=.004) were also significantly enhanced compared to before the program. The average satisfaction with the simulation-based education program was 76.16 out of a possible 80 points. In conclusion, the simulation-based educational program for chemotherapy safety management effectively improved novice nurses' knowledge, implementation, and clinical judgment ability regarding chemotherapy safety management guidelines, and it was highly rated in terms of satisfaction. Therefore, this program is recommended as an educational tool to enhance novice nurses' competency in chemotherapy safety management.
본 연구는 항암제 취급 부서에서 근무하는 임상 경력 1년 미만 신규간호사를 대상으로 항암제 안전관리 시뮬레이션 교육 프로그램을 개발하고 그 효과를 평가하기 위해 시행되었다. 연구방법은 단일군 사전-사후 설계의 유사실험 연구이며, 2024년 7월 28일부터 2024년 9월 20일까지 수행되었다. 연구 대상자는 D 광역시에 소재한 C 대학병원 항암제 취급 부서 신규간호사 30명을 대상으로 하였다. 시뮬레이션 교육 프로그램은 포커스 그룹 인터뷰와 문헌고찰을 통해 내용을 구성하였으며, 운영은 강의식 사전교육 1회와 시뮬레이션 실습 2회로 총 3회차로 진행되었다. 자료 분석은 SPSS statistics 25.0 통계 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, paired t-test와 Friedman test로 분석하였다. 연구 결과, 항암제 안전관리 교육 프로그램 교육 직후 대상자의 항암제 안전관리지침 지식수준은 교육 전보다 유의하게 증가하였고, 교육 종료 2주 후에도 교육 전보다 유의하게 증가하였다(Χ2=42.25, p<.001). 항암제 안전관리 교육 프로그램 교육 종료 2주 후 항암제 안전관리지침 이행 정도(t=-6.36, p<.001)와 임상판단능력(t=-3.17, p=.004)은 교육 전보다 유의하게 향상되었다. 항암제 안전관리 교육 프로그램 교육 후 시뮬레이션 교육 만족도는 총점 80점 만점에 평균 76.16점이었다. 결론적으로 항암제 안전관리 시뮬레이션 교육 프로그램은 신규간호사의 항암제 안전관리지침 지식수준 및 이행 정도, 임상판단능력을 향상시키는 데 효과적이며, 교육 만족도 또한 높게 평가되었다. 따라서 신규간호사의 항암제 안전관리 역량을 향상하기 위한 교육 프로그램으로 활용할 것을 제안한다.
- 공개 및 라이선스
-
- 파일 목록
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.