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의료인문학의 온라인 토론수업에서 비뇨생식계통 주제의 적합도가 학습유용성과 학습만족도에 미치는 영향

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Author(s)
Soo-Jung JungJae-ho LeeKwang-Rak Park
Keimyung Author(s)
Lee, Jae Ho
Department
Dept. of Anatomy (해부학)
Journal Title
해부·생물인류학
Issued Date
2022
Volume
35
Issue
2
Keyword
Online discussion instructionSubject suitabilityLearning usefulnessLearning satisfactionMedical humanity온라인 토론 수업주제적합도학습유용성학습만족도의료인문학
Abstract
The humanities approach is important in medical education, and various teaching methods are being studied to maximize the effect of medical humanities education. The purpose of this study is to investigate the effect of subject suitability on the usefulness and satisfaction of learning in the humanities class through an online discussion method in the urogenital system. A total of 60 responses from medical school students were used and analyzed. In the survey results using the 5-point Likert scale, the mean (±standard deviation) of subject suitability was 4.41 (±0.72), learning usefulness was 4.35 (±0.74), and learning satisfaction was 4.23 (±0.72). As a result of analyzing the correlation between each variable, the degree of subject suitability had a high positive correlation with learning usefulness (r=0.864, p<0.001). The correlation between subject suitability and learning satisfaction (r=0.819, p<0.001) also showed a high positive correlation. There was also a positive correlation between learning usefulness and learning satisfaction (r=0.806, p<0.001). As a result of simple regression analysis, learning usefulness and learning satisfaction of learners increased as subject suitability increased in online discussion learning. In conclusion, the application of the online discussion method on appropriate topics is a learning method that can expect high learning usefulness and satisfaction in operating medical humanities education, and it is thought that it can be usefully applied to medical education for similar purposes in the future.
의학교육에 있어 인문학적 접근이 중요시 되고 있으며, 의료인문학 교육의 효과를 극대화 하기 위한 다양한 교수법에 대한 연구가 진행되고 있다. 본 연구의 목적은 비뇨생식계통 교과목에서 온라인 토론방식으로 인문학 수업에서 주제의 적합도가 학습의 유용성과 만족도에 미치는 영향에 대하여 알아보기 위함이다. 의과대학 학생 총 60건의 응답자료를 이용하여 분석하였다. 5점 Likert 척도를 이용한 조사결과에서 주제적합도의 평균 (±표준편차)은 4.41 (±0.72), 학습유용성은 4.35 (±0.74), 학습만족도는 4.23 (±0.72)로 나타났다. 각 변수 간의 상관관계를 분석한 결과, 주제적합도는 학습유용성 (r=0.864, p<0.001)과 높은 양의 상관관계가 있었으며, 주제적합도와 학습만족도 (r=0.819, p<0.001) 사이의 상관관계에서도 높은 양의 상관관계를 보이는 것으로 나타났다. 또한, 학습유용성과 학습만족도 (r=0.806, p<0.001) 사이에서도 양의 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 단순회귀분석결과 온라인 토론 방식의 학습에서 주제적합도가 증가할수록 학습자의 학습유용도와 학습만족도는 증가하는 것으로 나타났다. 이는 적합한 주제에 대한 온라인 토론방식의 적용은 의료인문학 교육을 운용하는데 있어 높은 학습 유용성과 만족도를 기대할 수 있는 학습방법으로 추후 유사한 목적의 의학교육에 유용하게 적용이 가능할 것으로 사료된다.
Alternative Title
The Effect of Urogenital System Subject Suitability on Learning Usability and Learning Satisfaction in Medical Humanities Online Discussion Class
Keimyung Author(s)(Kor)
이재호
Publisher
School of Medicine (의과대학)
Citation
Soo-Jung Jung et al. (2022). 의료인문학의 온라인 토론수업에서 비뇨생식계통 주제의 적합도가 학습유용성과 학습만족도에 미치는 영향. 해부·생물인류학, 35(2), 67–73. doi: 10.11637/aba.2022.35.2.67
Type
Article
ISSN
2671-566X
DOI
10.11637/aba.2022.35.2.67
URI
https://kumel.medlib.dsmc.or.kr/handle/2015.oak/44263
Appears in Collections:
1. School of Medicine (의과대학) > Dept. of Anatomy (해부학)
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